Vaalit ja kansanäänestykset Sveitsissä
Olli Salmi 29.12.2009 (pikku korjauksia 24.3.2012, 28.11.2012 ja 21.10.2014)
Liittohallitus: Jäsenet valitaan yksitellen
kansanedustuslaitoksen kamarien yhteisistunnossa. Valituksi tulee
ehdottoman enemmistön saanut. Jollei ketään valita,
suoritetaan uusintavaali, jossa edellisessä
vaalissa vähiten ääniä saanut ei voi olla
ehdokkaana. Uusintakierroksia
jatketaan kunnes yksi ehdokkaista saa ehdottoman enemmmistön.
Paikalliset hallitukset: Jäsenet valitaan
kansanäänestyksellä, jossa
äänestäjällä on yhtä monta
ääntä kuin paikkoja on täytettävänä.
Ensi kierroksella tulevat valituksi ehdottoman enemmistön saaneet,
jolloin ehdoton enemmistö lasketaan laskemalla yhteen ehdokkaiden
äänet ja jakamalla summa täytettävien paikkojen
määrällä. Osamäärä jaetaan kahdella
ja korotetaan seuraavaan kokonaislukuun. Toisella kierroksella
valituksi
tulevat suhteellisen enemmistön saaneet.
Kansanedustuslaitokset: suhteelliset vaalit, joissa
äänestäjällä on yhtä monta
ääntä kuin on paikkoja täytettävänä.
Äänet voi jakaa eri puolueitten kesken.
Kansanäänestykset: Riittävä
määrä äänestäjiä voi
pyytää kansanedustuslaitoksen päätöksen
kansanäänestykseen. Riittävä
määrä äänestäjiä,
kunnallishallinnossa tavallisesti 10%,
voi myös tehdä kansanaloitteen, joka päätyy
kansanäänestykseen, jos kansanedustuslaitos ei sitä
hyväksy.
Sveitsissä ovat kansanäänestykset olleet kauan
käytössä. Sveitsissä ei ole monarkian
perinteitä,
mikä heijastuu eri tasoisten toimeenpanoelinten valitsemiseen.
Lisäksi maassa
on Ranskan vallankumouksen aikaisen radikalismin vaikutusta, minkä
ansiosta yhden henkilön merkitys pyritään
pitämään mahdollisimman pienenä. Kaikki
nämä seikat saattavat liittyä yhteen ja olla
edellytyksenä toimivalle järjestelmälle.
Suomessa kansanäänestyksiä yleensä vastustetaan.
Tälle on kaksi tavallista perustetta. Suomessa olkoon
edustuksellinen demokratia, koska Suomessa on edustuksellinen
demokratia (esim HeSa). Koska kerran olemme edustajat valinneet, he
päättäkööt. Tämähän on
tautologia eikä merkitse mitään. Toinen perustelu on,
että valtuutetut tietävät paremmin kuin tavalliset
ihmiset tai pystyvät päättämään asioista
antamatta tunteiden vaikuttaa päätöksiinsä.
Jokainen vilkaiskoon kotikuntansa päättäjiä.
Usein pelätään, että kansa
äänestäisi itselleen oikeuksia, joihin ei ole varaa,
mutta sveitsiläiset hylkäsivät v. 2012 ehdotuksen loman
pidentämisen neljästä kuuteen viikkoon. V. 2011 piti
Sveitsin hallituksen devalvoida valuutta, koska maan talous oli liian
hyvässä jamassa Euroopan Unioniin nähden.
Kansanäänestystä kannatetaan usein toivossa, että
se lisäisi äänestysprosenttia, mitä se
todennäköisesti ei kuitenkaan tee. Vaalien tarkoitus on
päätöksenteko. Äänestysprosentti
nousee, jos on
kriisi ja
äänestäjät katsovat, että heidän
äänellään on merkitystä. Näin ollen
äänestysikärajan laskeminen ja muut temput (esim. kahvi
äänestyspaikoilla) on turhaa.
Sveitsissä
äänestysprosentti on vaalia kohti yleensä paljon
alhaisempi kun Suomessa, mutta ajanjaksoa, esim. vuotta kohden se on
suurempi, sillä äänestystilaisuuksia on paljon
enemmän. Meillähän on vaikutusmahdollisuuksia
1/6+1/4+1/4 kertaa vuodessa, siis (2+3+3)/12=8/12=4/6=2/3 vaalia
vuodessa, Sveitsissä n. 4 äänestystä vuodessa,
joissa kussakin on
4–5 kysymystä.
Vaaleissa ratkaistaan
asiat neljäksi vuodeksi eteenpäin ja vaalikamppailussa ei
tule esille kaikkia tärkeitäkään vaalikauden aikana
ratkaistavia asioita.
Äänestäjät antavat edustajilleen avoimen
valtakirjan päättää mitä tahansa. Jos
kansanäänestys on käytössä, heillä on
mahdollisuus päättää asioista asia kerrallaan.
Valituilla edustajilla on silti valtaa, sillä
läheskään kaikkia asioita ei ratkaista
kansanäänestyksessä. Kansanäänestykseen ei
tule mitään, mitä edustajat eivät olisi
käsitelleet.
Paikallisten vaalien säännöt vaihtelevat eri kantoneissa. Seuraava esitys
pohjaa etupäässä Aargaun ja Zürichin säännöksiin.
Hallitusten vaalit Sveitsissä
Liittohallitus
Liittohallituksen valitsee liittokokous, kansallisneuvoston ja
maaneuvoston yhteisistunto, 48 kk:n toimikaudeksi.
Hallitusta tai ministeriä ei voi erottaa toimikauden aikana.
Vaalin periaate on sama kuin Suomessa Lääkäriliiton
puheenjohtajan vaalissa:
Mikäli [puheenjohtajan] vaalissa on useampia ehdokkaita, joista
kukaan ei ensimmäisessä äänestyksessä saa yli
puolta annetuista
äänistä, äänestyksiä jatketaan siten,
että kullakin äänestyskierroksella vähiten
ääniä saanut ehdokas putoaa pois, kunnes joku ehdokas
saa yli puolet annetuista äänistä.
Sveitsin liittohallituksen paikat täytetään paikka
kerrallaan, ensin
virkaikäjärjestyksessä ne virat, joiden haltija pyrkii
uudelle kaudelle, sitten ne joiden haltijat eivät jatka, samaten
virkaikäjärjestyksessä.
Tyhjiä ja
mitättömiä
lippuja ei lasketa (tärkeä seikka). Jos ketään ei
tule valituksi,
vaalitoimituksia
jatketaan. Kolmannen kierroksen jälkeen
äänestää
saa vain edellisellä kierroksella äänestettyjä ja
vähiten
ääniä saanut ehdokas putoaa pois seuraavalta
kierrokselta.
(Jos vähimmät äänet menevät tasan,
äänestettiin ennen
siitä kuka putoaa). Nykyisten säädösten mukaan alle
kymmenen ääntä saaneet putoavat jatkosta, mutta
tämä on sikäli hankala määräys, että
teoriassa tällä säädöksellä voisivat
pudota kaikki ehdokkaat. Kahdella ensimmäisellä kierroksella
ei siis putoa vielä kukaan.
Sveitsissä on sovittu kaikkien puolueiden hallituksesta, mutta
sitä ei tämä vaalimenetelmä edellytä.
Perinteisesti on valittu uudelleen ne liittoneuvokset, jotka ovat
halunneet jatkaa virassaan. V. 2007 lopussa valittuun uuteen
hallitukseen ei valittu Sveitsin Kansanpuolueen johtajaa. Hänen
sijaansa valitut Kansanpuolueen jäsenet erotettiin puolueesta ja
puolue siirtyi oppositioon, mikä oli uusi ilmiö Sveitsin
poliittisessa historiassa. Edellisissä vaaleissa Sveitsin
Kansanpuolue oli suurimmaksi puolueeksi
päästyään syrjäyttänyt Kristillisen
Puolueen
liittoneuvoksen. V. 2011 sama neljä vuotta aikaisemmin valittu
liittoneuvos valittiin uudestaan vastoin
Sveitsin
Kansanpuolueen tahtoa.
Tuomarit on alunperin valittu samalla menetelmällä viisi
virkaa kerrallaan, mutta nykyisin valitaan ensin uudelleen valittavat
kaikki samalla kertaa. Valitsija voi äänestää
ehdokkaan puolesta tai häntä vastaan. Jos
tämän jälkeen jää
täyttämättömiä virkoja, suoritetaan
täydennysvaali, joka on samanlainen kuin hallituksen vaali, mutta
täytetään useampia paikkoja yhtaikaa.
Äänestäjällä on tällöin yhtä
monta
ääntä kuin on paikkoja täytettävänä.
Äänestäjä vetää yli ne niiden ehdokkaiden
nimet, joita hän ei äänestä. Vähiten
ääniä saanut ei pääse uusintakierrokselle.
Yleensä
vallitsee suuri yksimielisyys. Ehdokkaat asetetaan puolueiden
välisissä neuvotteluissa.
Liittopresidentti
Valtionpäänmieheksi, liittopresidentiksi, valitaan 12 kk:ksi
kerrallaan yksi liittohallituksen jäsen samalla menetelyllä,
millä hallituksen jäsenet valitaan. Lisäksi valitaan
varapresidentti. Heitä ei voida valita samaan virkaan toiseksi
vuodeksi
eikä liittopresidenttiä varapresidentiksi.
Järjestelmän alkuaikoina virka kiersi samojen
henkilöitten kesken, mutta nyt liittoneuvokset asetetaan
virkaiän mukaan järjestykseen ja kukin hoitaa vuorollaan
presidentin tehtävät.
Vuosittain vaihtuva presidentti on monessa mielessä hyvä.
Onhan monia maita, joissa presidentti valitaan kerta kerran
jälkeen
uudestaan, joissain maissa jopa poikkeuslailla. Hänelle
kertyy paljon valtaa ja kyseessä on yksinkertaisesti
yksinvalta. Vaihtuva presidentti on paras tietämäni
lääke jatkuvasti päätään nostavaa
Führer-prinsiippiä vastaan.
Kantonit ja ja kunnat
Kantoneissa ja kunnissa hallitukset valitaan kansanvaalilla, joka on
myös enemmistövaali, mutta kaikista ehdokkaista
äänestetään samalla lipulla. Kullakin
äänestäjällä on yhtä monta
ääntä
kuin paikkoja on täytettävänä. Kierroksia on kaksi.
Ensimmäisellä kierroksella tulevat
valituiksi ehdottoman
enemmistön saaneet, toisella kierroksella riittää
suhteellinen
enemmistö, vaikka ehdokkaat eivät olisi samoja kuin
ensimmäisellä kierroksella.
Useita ehdokkaita äänestettäessä on edullista antaa
äänensä vain oman puolueen ehdokkaille. Tämä
otetaan ääntenlaskennassa huomioon niin, että
ehdotonta enemmistöä laskettaessa vajaat liput lasketaan
vajaiksi ääniksi. Esim. jos seitsemää valittaessa
lipussa on
vain kaksi nimeä, se lasketaan 2/7 ääneksi.
Tämä tehdään tavallisesti
niin, että ehdokkaitten äänimäärät
lasketaan yhteen ja summa
jaetaan täytettävien paikkojen
määrällä. Osamäärä, jota kutsutaan
"määrääväksi yksinkertaiseksi
äänimääräksi" (Maßgebende einfache
Stimmenzahl) on vaalilippujen määrä, jos mahdollisimman
moni
olisi äänestänyt niin montaa ehdokasta kuin paikkoja on
täytettävänä. Ehdottomaan enemmistöön
vaadittava luku saadaan, kun määräävä
yksinkertainen äänimäärä
jaetaan
kahdella ja korotetaan seuraavaan kokonaislukuun. Jos
äänestystulos on hyvin tasainen, tämän
enemmistön voi
saavuttaa useampi ehdokas kuin paikkoja on
täytettävänä, jolloin valituksi tulevat eniten
ääniä saaneet. Tasatuloksessa ratkaisee arpa.
Tässä menetelmässä on epäedullista
äänestää muitten puolueitten
ehdokkaita. Sitäpaitsi jos antaa kaikki mahdolliset
äänet oman puolueen
ehdokkaille, vaikka kaikilla ei ole mahdollisuutta tulla valituksi,
vaadittava määräenemmistö kasvaa ja oman ehdokkaan
läpimeno vaikeutuu.
Näyttää siltä, että tuloksena on usein
vapaaehtoinen suhteellisuus.
Hallituksen puheenjohtajan valitseminen vaihtelee eri kuntien ja
kantonien
välillä. Hänet voi valita valtuusto tai hallitus itse.
Zürichin kaupungissa hänet valitaan samassa
vaalitoimituksessa
kuin hallituksen jäsenet.
Äänestää saa tällöin vain
ehdokasta,
jota äänestäjä äänestää
myös tavalliseksi jäseneksi,
toisella kierroksella myös ensimmäisellä kierroksella
jo valittua jäsentä. Toinen kierros on niin harvinainen,
että jokunen vuosi sitten ei kaupunginkanslia osannut antaa
oikeita ohjeita.
Joissain muissa kantoneissa, esim. Aargaussa puheenjohtaja valitaan
uudessa äänestyksessä. Hallituksen puheenjohtaja valitaan uudella
äänestyskierroksella.
Baselissa ehdoton enemmistö lasketaan kaikista hyväksytyistä lipuista.
Myös paikalliset tuomarit valitaan kansanvaalilla.
Valaliiton kansanedustajain vaalit
Sveitsin kansanedustuslaitos on kaksikamarinen. Kansallisneuvosto
edustaa koko kansaa ja siinä on kustakin kantonista väkiluvun
edellyttämä määrä edustajia.
Maaneuvosto edustaa kantoneita ja kullakin kantonilla on
siinä yhtä monta edustajaa.
Kansallisneuvosto valitaan D'Hondtin menetelmän kanssa saman
tuloksen tuottavan Hagenbach-Bischoffin menetelmää
noudattaen. Ehdokkaitten valinta puolueen sisällä on
kuitenkin erilainen kuin meillä.
Vaalilippu on kaikissa Sveitsin vaaleissa samanlainen. Siinä on
rivejä niin paljon kuin valittavana on paikkoja ja kullekin
riville saa kirjoittaa yhden ehdokkaan nimen. Liput painetaan kullekin
puolueelle omat. Äänestäjä voi
vetää painetun nimen yli tai korvata sen toisen
puolueen ehdokkaalla. Äänensä voi näin ollen jakaa
usealle puolueelle tai äänestää jotain oman
puolueen ehdokasta vastaan.
Suhteellisissa vaaleissa tyhjät rivit lasketaan puolueen
hyväksi. Äänestäjä voi myös
täyttää tyhjän lipun, jossa ei ole puoluetunnusta.
Tyhjät äänet jäävät silloin
käyttämättä.
Sveitsiläisiä äänestyslippuja ei voi laskea
meikäläiseen tapaan pinoten, koska samassa lipussa on monta
nimeä. Ne numeroidaan ja kirjataan erilaisille lomakkeille
yksitellen, jotta
vaalitulos voidaan myöhemmin tarkistaa. Tämä vie paljon
aikaa.
Suomalaisella vaalilla yhteen paikkaan oikeuttavan
äänimäärän saanut ehdokas tulee valituksi,
mutta Sveitsissä ei välttämättä. Oletetaan,
että on täytettävänä 10 paikkaa.
Puolueellamme on 10 ehdokasta, A:sta J:hin. Puolueen
äänet oikeuttavat kolmeen paikkaan ja ehdokas A saa
äänistä kolmanneksen, joten hänelle kuuluisi yksi
näistä kolmesta paikasta. Mutta jos A:n kannattajat
vetävät yli kaikki muut ehdokkaat ja puolueen muiden
ehdokkaiden kannattajat vetävät yli A:n, niin ehdokkaat
B–J saavat kaikki 2/3 äänistä ja A vain 1/3.
Häntä ei siis valita. Meikäläisellä vaalilla A
saa paikan, sillä miten tahansa
äänet jakaantuvatkin muiden ehdokkaiden kesken, A on kolmen
parhaan joukossa.
Paikalliset neuvostot
Kantonien suuret neuvostot ja kunnanneuvostot valitaan samalla
periaatteella. Zürichissä, Aargaussa, Schaffhausenissa, Nidwaldenissa ja
Zugissa on
suuren neuvoston vaalissa
käytössä uusi tyylikäs menetelmä, n.s.
kaksois-Pukelsheim,
joka mahdollistaa suhteellisuuden koko maassa ja
kuitenkin paikalliset vaalipiirit. Menetelmässä haetaan
yhteen paikkaan oikeuttava äänimäärä, kun
pyöristykset otetaan huomioon. Uudet vaalilait on hyväksytty
suurilla äänten enemmistöllä.
Noin 90%:ssa kunnista ei ole lainkaan valtuustoa, vaan sen tilalla
kuntakokous.
Kansanäänestykset
Kansanäänestykset on ehkä helpompi kuvata ensin
paikallisella tasolla, vaikka järjestelmissä on paljon
vaihtelua kantonien välillä. Olen parhaiten perehtynyt
Zürichin ja Aargaun kantoneihin. Seuraavassa esitän
yksinkertaistetusti ja yleistäen tyypillisen
järjestelmän.
Kymmenen prosenttia äänioikeutetuista
voi
määräajan puitteissa vaatia kunnanneuvoston tai
kuntakokouksen hyväksyvän tai hylkäävän
päätöksen kansanäänestykseen, vaaliasioita
lukuunottamatta. Vaadittavat allekirjoitukset kerätään
määräajan puitteissa ja kullekin
äänestäjälle tulee kotiin sekä kunnan
että kansanäänestyksen ehdottajien näkemys
asioista. Kantonien lait asetetaan kaikki kansanäänestykseen.
Kymmenen prosenttia äänioikeutetuista
(joissain kantoneissa 20%) voi myös tehdä kansanaloitteen.
Jos valtuusto ei sitä hyväksy, se on asetettava
kansanäänestykseen. Valtuusto voi tehdä myös
vastaesityksen, joka on myös asetettava äänestykseen.
Kansa äänestää kummankin ehdotuksen
hyväksymisestä tai hylkäämisestä (jaa/ei) ja
kumpi
tulee päätökseksi, jos sekä kansanaloite että
vastaesitys saavat enemmistön jaa-ääniä. Vastakkain
on siis aina kaksi vaihtoehtoa.
Kantonien ja valaliiton kansanäänestyksissä on samat
periaatteet. Valaliiton perustuslakiäänestyksissä
edellytetään hyväksymiselle kaksoisenemmistöä,
siis sekä kantonien enemmistön että
äänestäneitten enemmistön hyväksyminen. Jos
kansanaloitteen ja vastaehdotuksen välillä
äänestettäessä toinen ehdotus saa enemmän
kantonien
ääniä ja toinen enemmän kansan
ääniä, se ehdotus astuu voimaan, jolla
kansan äänien prosentuaalisen osuuden ja kantonien
äänten
prosentuaalisen osuuden summa on suurempi.
Samanlainen periaate olisi mahdollinen myös liittokokouksessa tai
missä tahansa kaksikamarisessa edustuslaitoksessa: laskettaisiin
yhteen äänten prosentuaaliset osuudet.
Valaliitosssa laki voidaan vaatia kansanäänestykseen, jos
50000 henkeä tai 8 kantonia esittää sitä 100
päivän sisällä. Kansanaloitteet vaativat 100000
allekirjoitusta, jotka on kerättävä 18 kuukauden
sisällä aloitteen jättämisestä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Referendum#Switzerland
Kantoneissa vastaavat määrät vaihtelevat. Vaadittu
allekirjoitusmäärä saattaa olla pienempi, jos
määräaika on lyhyempi. Yhteen lomakkeeseen saa koota
vain yhden kunnan asukkaiden nimiä, jotta vaalilautakunnat voivat
tarkistaa, onko allekirjoittajilla äänioikeus.
Lähteitä
Büchi, Rolf: Kohti osallistavaa demokratiaa:
kansanäänestykset demokratian välineenä,
Helsinki,
2006.
Fleiner, Thomas: Recent Developments of Swiss Federalism
http://www.thomasfleiner.ch/files/categories/IntensivkursII/Recentdevelopmentspdf.pdf
Håstad, Elis: Regeringssättet i den schweiziska
demokratien,
Uppsala, 1936.
Votazioni in Svizzera
http://it.wikipedia.org/wiki/Votazioni_in_Svizzera
Democrazia diretta
http://it.wikipedia.org/wiki/Democrazia_diretta
http://www.admin.ch/ch/d/sr/101/a139b.html
Die politischen Rechte im Bund
http://www.admin.ch/ch/d/pore/
Laki liittokokouksesta (art. 130—138, tuomarinvaalit parlamentin
sisällä, tuomarien uudelleenvaalissa tyhjät liput
otetaan laskuihin; täydennysvaali samanlainen kuin hallituksen,
mutta äänestetään useaa kerrallaan)
http://www.admin.ch/ch/d/sr/171_10/index.html
Liittokokouksen työjärjestys
http://www.admin.ch/ch/d/sr/171_13/index.html
2/3 enemmistö, esim Italian kamarien puhemiehen vaalissa, johtaa
umpikujiin. Euroopan unionille kaavaillaan samanlaista
presidentinvaalia. Menetelmällä päästään
ratkaisuun vain, jos vähemmistö antaa periksi, ja
kriisissä eletään pitkän aikaa. Virossa
presidentinvaalin ensimmäisillä kierroksilla yksi ehdokas sai
kaikki annetut äänet, mutta ei tullut valituksi, sillä
vaali edellytti 2/3 jäsenistä mukaan lukien poissa olevat ja
tyhjää äänestävät.
Swissinfo: Political System
http://www.swissinfo.ch/eng/politics/political_system/index.html?siteSect=1550
Voting in
Switzerland
(paha virhe kappaleessa Cantonal Elections, sillä
äänestäjällä on useampia ääniä
ja suhteellinen enemmistö riittää vain uusintavaalissa)
Politisches
System
der Schweiz
Volksinitiative
(Schweiz)
V. 2011 liittoneuvoston täydennysvaali
http://www.parlament.ch/d/wahlen-abstimmungen/wahlen-im-parlament/bundesratswahlen/ruektritt-leuenberger-merz/Seiten/default.aspx
Vaalimenettely
http://www.parlament.ch/d/wahlen-abstimmungen/wahlen-im-parlament/bundesratswahlen/faq-bundesratswahlen/Seiten/default.aspx
Kansallisneuvoston valiokunnan kanta nykyisen järjestelmän
säilyttämisen puolesta.
http://www.parlament.ch/d/mm/2010/Seiten/mm-spk-n-2010-09-10.aspx
Systematische Sammlung des Aargauischen Rechts
http://www.ag.ch/sar/index.htm?/sar/sar.htm
Aargaun kunnallislaki
https://gesetzessammlungen.ag.ch/frontend/versions/988/pdf_file
§ 31
1 Positive und negative Beschlüsse der
Gemeindeversammlung sind der Urnenabstimmung zu unterstellen, wenn dies
von einem Zehntel der Stimmberechtigten innert 30 Tagen, gerechnet ab
Veröffentlichung, schriftlich verlangt wird.
§ 52 I. Allgemeines 1. Einführung
1 Die Einführung der Organisation mit Einwohnerrat ist durch einen
Grundsatzbeschluss an der Urne zu fassen.
2 Die Durchführung der Urnenabstimmung können der
Gemeinderat, die Gemeindeversammlung oder ein Fünftel der
Stimmberechtigten durch schriftliches Begehren verlangen.
Aargaun laki poliittisista oikeuksista (vaalilaki):
https://gesetzessammlungen.ag.ch/frontend/versions/300/pdf_file
Zofingenin kaupungin johtosääntö:
http://www.zofingen.ch/upload/docs/Reglemente/09-12-18%20Gemeindeordnung.pdf
Kaupungissa (n. 10000 asukasta) on valtuusto ja kaupunginhallitus,
jotka molemmat valitaan uurnilla. Hallituksen puheenjohtaja ja
varapuheenjohtaja valitaan jäsenten joukosta uudessa
vaalitoimituksessa.
Oftringenin kunnan johtosääntö (Zofingenin naapurissa):
http://www.oftringen.ch/?rub=100022
Kunnassa (n. 12000 asukasta) ei ole valtuustoa. Kuntakokouksen
päätökset voi 10% vaalioikeutetuista vaatia
kansanäänestykseen 30 päivän sisällä
päätöksestä.
Aargaun kantonin katolisen kirkon vaaliasetus
http://www.kathaargau.ch/_download_pdf/Gesetzessammlung/2_Verordnung-ueber-Wahlen-und-Abstimmungen.pdf
Zürichin vaalilaki
http://www2.zhlex.zh.ch/appl/zhlex_r.nsf/WebView/C4AB55033822301DC1256F4A0047A916/$File/161_4.9.83_47.pdf
§ 7. Kantonin tason vaaleista ilmoitettava viimeistään 7
viikkoa ennen äänestyspäivää, muista 4 viikkoa.
§ 8. Äänestyspäivä on sunnuntai.
§ 11. Äänestyskortti ja -liput toimitettava
äänestäjälle 19:ntenä päivänä
ennen äänestyspäivää
§ 38. Äänestysesitys 19:ntenä
päivänä. Kunnissa materiaalien antaminen vapaampaa.
§ 39. Vain jaa- ja ei-äänet lasketaan.
§ 41. Kantonin neuvoston päätöksistä
määräaika on 45 päätöksen julkaisusta.
Zürichin kansanaloitelaki
http://www2.zhlex.zh.ch/appl/zhlex_r.nsf/WebView/C1256C610039641BC1256036003D0CF5/$File/162_1.6.69_25.pdf
§ 4. Kantoninneuvosto voi päättää 2/3
enemmistöllä, että aloite on perustuslain tai valaliiton
lain vastainen tai koostuu yhteenkuulumattomista asioista.
Hyväksyminen, vastaesitys.
Aloite täytyy asettaa äänestykseen 6 kk:n kuluessa
kantoninneuvoston päätöksestä.
Zürichin kunnallislaki, vaikeaselkoinen:
http://www2.zhlex.zh.ch/appl/zhlex_r.nsf/WebView/87FD16C113D5B7FBC12570DE003288CB/$File/131.1_6.6.26_51.pdf
Zürich: valtuustottoman kunnan malliohjesääntö
http://www.gaz.zh.ch/internet/justiz_inneres/gaz/de/gemeinderecht/gemeindeordnung/_jcr_content/contentPar/downloadlist/downloaditems/11_1283239449772.spooler.download.1283237684292.pdf/MuGO_PG_April_2009_Internet.pdf
Esimerkki kunnanhallituksen vaalituloksista
http://wald.zh.ch/dsb/page.asp?PublisherID/Wald-ZH/KundenID/Wald-ZH/VKundenID/Wald-ZH2/SprID/1/AppID/1/DSB/1/Dummy/54260/MdtID/1/WhlID/228/DSB_Wahl_01.asp
Kotisivu