D'Hondt ilman listoja
Olli Salmi
olli.salmi@uusikaupunki.fi
7.11.2004 (10.1.2004)
Tukholman Yliopiston matematiikan professori Edvard Phragmén
esitti v. 1894, kuinka d'Hondtin vaalitapaa voidaan
käyttää
ilman listoja. Kyseessä on d'Hondtin laskusäännön
yleistys. Menetelmä on muunnettuna vielä
käytössä Ruotsin valtiopäivävaaleissa
ehdokkaiden keskinäisen järjestyksen
määräämiseen puoluelistojen sisällä,
jollei se muilla keinoin määräydy. Menettelystä,
josta käytetään nimitystä
kokonaislukumenetelmä (heltalsmetoden) tai
d'Hondt-Phragménin laskutapa
(d'Hondt-Phragmén-beräkning) on määräykset Ruotsin vaalilain
20. luvun 4 §:ssä. Lakiin se otettiin v. 1921.
Ajatus on, että vaalilipussa nimet ovat järjestyksessä
ja liput, joissa on sama nimi ensimmäisenä, ovat saman
puoluelistan ääniä. Menetelmässä
tavallaan lasketaan puolueeksi ne ääniryhmät, joissa
sama nimi on ensimmäisenä. Paikat jaetaan ryhmien
välillä d'Hondtin säännön mukaan. Alkuperäisessä
ehdotuksessa nimet eivät olleet järjestyksessä.
D'Hondtin laskutavassa tunnetusti jaetaan puolueen
äänimäärä peräkkäisillä
luvuilla 1, 2, 3 j.n.e. Tällä
selvitetään, mikä on puolueen ehdokkaiden
keskimääräinen äänimäärä, jos
puolue saa 1, 2,
3 j.n.e paikkaa. Jakajana on oikeastaan puolueen jo saamien
paikkojen lukumäärä lisättynä yhdellä,
siis paikkaluku+1. Paikat jaetaan
yksitellen aina sille puolueelle, jolla on kyseisen paikan
saatuaan suurin äänimäärä paikkaa kohden.
Phragménin laskutavalla paikka annetaan sille ehdokkaalle,
jota äänestäneillä ääniryhmillä
on paikan saatuaan suurin äänimäärä paikkaa
kohti. Saaduista paikoista pidetään lukua kunkin
ääniryhmän osalta.
Liput ryhmitellään ensimmäisen nimen mukaan. Se
ehdokas saa paikan, jolla on suurin vertausluku. Vertausluku saadaan
selville jakamalla ryhmän ääniluku paikkaluvulla
lisättynä yhdellä. Paikkaluku on luku, joka vastaa
sitä määrää, millä ryhmä on
osallistunut paikkojen jakoon, ja se voi hyvinkin olla murtoluku.
Alussa kunkin ryhmän paikkaluku on 0,
joten ensimmäiseksi vertausluvuksi tulee ryhmän
äänimäärä.
Jos kaikki ryhmän liput ovat samanlaisia, paikkaluku kasvaa aina
yhdellä. Oletetaan, että vaalissa on annettu seuraavat liput:
30 ABC
Jos nyt A saa paikan, ryhmän paikkaluku on 1 ja B:n vertausluku on
30/(1+1)=15. Jos vielä valitaan B, ryhmän paikkaluku on
2 ja C:n vertausluku 30/(2+1)=10, siis aivan d'Hondtin menetelmän
mukaan. Jako toimii toisinkin päin: jos puolueen
äänimäärä jaetaan vertausluvulla, saadaan
selville kuinka monta paikkaa puolue on saanut.
Jos ryhmä jakaantuu useaan ryhmään, niin paikkaluku
jakaantuu äänimäärien mukaan. Oletetaan seuraavat
liput:
20 ABC
10 ADE
A:n vertausluku on 30, koska hänen
ääniryhmässään on 30 ääntä.
A:ta äänestäneitten liput jaetaan ryhmiin seuraavan
nimen perusteella kajoamatta muihin ryhmiin. Syntyy kaksi uutta
ryhmää. Saatu paikka jaetaan ryhmien kesken
äänimäärien suhteessa. B:n ryhmän paikkaluku
on 1*(20/30)=2/3 ja D:n 1*(10/30)=1/3. Helpoimmin ryhmän
paikkaluku saadaan jakamalla ryhmän
äänimäärä äsken valitun ehdokkaan
vertausluvulla. On huomattava, että paikkaluku voidaan laskea jopa
kullekin äänestäjälle tai äänestyslipulle
erikseen. Esimerkiksi kun A on ylläolevissa esimerkeissä
valittu, kukin A:ta äänestänyt on valinnut 1/30
ehdokasta.
B:n vertausluku on nyt 20/(2/3+1)=12 ja D:n 10/(1/3+1)=7 1/2.
Jos samaa ehdokasta kannattavat useat ryhmät, niiden paikkaluvut
lasketaan yhteen. Oletetaan seuraavat liput:
20 ABC
10 ADE
5 DFG
Kun A on valittu vertausluvulla 30, syntyy
kaksi ryhmää, joissa on D ensimmäisellä sijalla.
Ryhmien vaalilippuja ei sekoiteta toisiinsa, vaan ne pidetään
erillisinä nippuina ja niille lasketaan paikkaluvut. Suuremman
ryhmän paikkaluku on yllä mainittu 1/3 ja pienemmän 0.
D:n vertausluvun laskemiseksi nämä paikkaluvut lasketaan
yhteen, joten D:n vertausluvuksi saadaan (10+5)/(1/3+0+1)=11 1/4.
Jaettavana on siis ryhmien yhteinen äänimäärä.
B:n vertausluku on 20/(2/3+1)=12.
Kun D on valittu, ryhmien paikkaluvut saadaan jakamalla ryhmien
äänimäärät D:n vertausluvulla:
10 ADE, paikkaluku 10/11 1/4=8/9
5 DFG, paikkaluku 5/11 1/4=4/9
Uusi ryhmä syntyy aina, kun ehdokas saa paikan. Sellaisia
nimiä ei oteta huomioon, jotka ovat jo saaneet paikan. Kun ehdokas
on valittu, hänen lippujaan ei enää tarvitse
pitää
alkuperäisissä nipuissa, sillä tarvittava informaatio
säilyy
vertausluvussa. Yllä olevassa esimerkissä niput sattuvat
pysymään
erillään.
Tällaisenaan menetelmä on vielä Ruotsin vaalilaissa.
Käytännön merkitystä sillä ei enää
ole, mm. siksi, että äänestäjä ei saa muuttaa
vaalilippuun merkittyjä nimiä. Tosin puolueet joskus
asettavat ehdolle useita listoja.
Jos menetelmää käytetään ilman listoja, se
vaatii pari täydennystä. Tarkastellaan seuraavaa
esimerkkiä:
Paikkoja 3
30 ABC
6 DEF
5 EFD
4 FDE
Korkeimmat vertausluvut ovat ehdokkailla A,
B ja C, joten suurempi ryhmä saisi kaikki kolme paikkaa, vaikka
pienemmällä ryhmällä on kolmannes
äänistä. C:n vertausluku on 10, mikä edustaa
C:tä äänestäneen ääniryhmän
äänimäärää
yhtä paikkaa kohti. Jos jokaisella kymmenen äänen
ryhmällä olisi oikeus yhteen paikkaan, niin paikkoja
pitäisi olla neljä, ääniähän on 45.
Tämä ongelma voidaan hoitaa niin, että asetetaan alaraja
valintaan oikeuttavalle vertausluvulle. Vielä 11 1/4
äänen ääniosuudella 45 ääneen
mahtuu 4 ääniryhmää, joilla kullakin olisi
yhtäläinen oikeus yhteen paikkaan. Valitun ehdokkaan
täytyy saada siis enemmän kuin 11 1/4 ääntä.
C:tä ei
tällöin voida valita vertausluvulla 10.
Luku, joka on suurempi kuin luku, joka saadaan jakamalla
kokonaisäänimäärä valittavien
lukumäärällä lisättynä yhdellä, on
n.s. Hagenbach-Bischoffin ositusluku l. Droopin kiintiö. Sen
tarkoituksena on tässä menetelmässä suojella
vähemmistöä, joka on
äänimääränsä mukaan oikeutettu yhteen
paikkaan mutta on hajottanut äänensä eri
ehdokkaille. Heillä on oltava mahdollisuus siirtää
äänensä seuraavana olevalle ehdokkaalle, jos
ensimmäinen ei tule valituksi. Huomattava on, että sama luku
vaaditaan, jotta kunnanvaltuustoissa vaali suoritettaisiin
suhteellisena.
Jos yhdenkään ehdokkaan vertausluku ei ylitä
tätä lukua, suljetaan jatkosta pois se ehdokas, jolla on
pienin vertausluku, ja laskutoimitukset aloitetaan alusta, sillä
jo valituille
tulee muuten väärät vertausluvut. Ensin karsiutuu F.
Hänen
äänensä lasketaan nyt D:n hyväksi, jonka
vertausluvuksi
tulee 10. Seuraavaksi putoaa pelistä E. Hänen lipuissaan
seuraavana oleva F ei ole enää mukana ja pienemmän
puolueen liput lasketaan kaikki D:n hyväksi, joka valitaan
vertausluvulla 15. Näin pieni ryhmä voi kasata
äänensä yhdelle ehdokkaalle ilman, että siitä
täytyy etukäteen sopia. Kynnystä ei ole
tiettävästi ehdotettu ennen viestiäni Election Methods
-listalle v. 2002.
Laskut on tosiaan aloitettava alusta. Douglas R. Woodall on osoittanut,
että ehdokaan karsiutumisen
jälkeen valituksi voi tulla ehdokas, jonka vertausluku on suurempi
kuin jokin aikaisemmalla yrityksellä valittu ehdokas, jolloin
tuloksesta tulee väärä. Liput saattavat tulla lasketuksi
väärän
ehdokkaan hyväksi, jos vertausluku kasvaa laskutoimituksen aikana
ja
paikkaluku pienenee.
Tästä esimerkkinä olkoon
seuraava Douglas R. Woodallin esittämä esimerkki:
16 ABC, 13 BD, 12 C, 10 D, 9 EBD. Valintaan
vaaditaan
15 ääntä. Ensin valitaan A vertausluvulla 16, jolloin
ryhmän ABC paikkaluvuksi tulee 1. B:n vertausluvuksi tulee
14 1/2, mikä ei riitä valintaan, joten E karsiutuu. Silloin
paljastuu ääniä B:lle, joka nyt valitaan vertausluvulla
19, siis suuremmalla vertausluvulla kuin A. Tähän
mennessä
täytetyt kaksi paikkaa jaetaan tasan ryhmien ABC, BD ja (E)BD:n
välillä. ABC:n paikkaluvuksi tulee nyt 16/19. Se on
siis pienentynyt edelliseltä kierrokselta, mikä on
ymmärrettävissä
vain niin, että ryhmien BD ja (E)BD katsotaan tukevan A:ta.
Tämä on tietysti väärin, koska nämä
ryhmät
eivät ole A:ta äänestäneet. Jos laskenta aloitetaan
alusta ja pois jätettyä ehdokasta ei oteta huomioon,
vertausluvut ovat suuruusjärjestyksessä ja paikkaluvut
oikein. Tulos on tässä tapauksessa erilainen. Jos laskut
aloitetaan alusta, D valitaan kolmanneksi. Muuten valituksi tulee C.
Laskujen uudelleen aloittaminen ei ole niin hankalaa kuin
miltä se kuulostaa. Kyseessä on vain aikaisemmin valittujen
ehdokkaiden
äänimäärien ja vertauslukujen korjaus. Woodall on
osoittanut,
että jo valitut ehdokkaat tulevat uudelleen valituksi ennen uusia
mahdollisia eliminointeja. Siksi jo lajiteltuja lippuja ei tarvitse
siirtää takaisin alkuperäisin ryhmiin, vaan
riittää
karsiutuneen ehdokkaan alkuperäisten lippujen jakaminen uusiin,
myös
valittuja ehdokkaita kannattaviin ryhmiin. Taulukkoon
lisätään
uusien ryhmien äänimäärät ja paikkaluvut
sekä
lasketaan uudet vertausluvut. Ne liput, joissa karsiutunut ehdokas ei
ole ensimmäisellä sijalla, otetaan laskuihin mukaan vasta kun
edellä olevat ehdokkaat on valittu, sillä liput ovat
edellisen kierroksen kirjanpidossa mukana.
Jos laskennan aikana syntyy ääniryhmiä, joiden lipuissa
ei ole enempiä ehdokkaita, loput paikat
jaetaan muiden äänestäjien kesken, eli näiden
ääniryhmien paikkaluku pitää
vähentää kokonaispaikkaluvusta ja
äänimäärä
kokonaisäänimäärästä, jolloin valinnan
alaraja voi muuttua vaalin aikana. Esimerkki:
Paikkoja 3
40 A
15 BC
6 DEF
5 EFD
4 FDE
Nyt ääniä on 70, joten valintaan oikeuttavan
vertausluvun tulee olla suurempi kuin 70/4=17 1/2. A valitaan
vertausluvulla 40. Häntä äänestäneiden lippuja
ei enää lasketa huomioon, koska ryhmällä ei ole
enää ehdokkaita. Se on kuitenkin saanut yhden paikan.
Jäljelle jää siis 30 ääntä ja kaksi
paikkaa, joten valituksi voi tulla vertausluvulla, joka on suurempi
kuin 30/3=10. Valituksi tulevat B ja D, molemmat vertausluvulla 15. Jos
kynnystä ei pienennetä, kaikkia paikkoja ei saada
täytettyä.
Nimettömät liput pidetään omana
ryhmänään ja joka kierroksella lasketaan niiden
yhteenlaskettu äänimäärä ja paikkaluku, jotka
vähennetään
kokonaisäänimäärästä ja
kokonaispaikkaluvusta ennen kynnyksen laskemista.
Ruotsissa on käytetty vaalin tuloksen laskemisessa seuraavanlaista
taulukkoa (Betänkande 1921:238-9):
Nimi
|
1. las-
kenta
|
2. laskenta
|
3. laskenta
|
4. laskenta
|
1
|
2a
|
2b
|
2c
|
2d
|
3a
|
3b
|
3c
|
3d
|
4a
|
4b
|
4c
|
4d
|
A
|
22
|
–
|
|
–
|
|
–
|
|
|
|
|
|
|
|
B
|
4
|
10
|
10/22=0,45
|
14
|
14/1,45=9,65
|
–
|
|
|
|
|
|
|
|
C
|
|
10
|
10/22=0,45
|
10
|
10/1,45=6,99
|
10
|
10/9,65=1,03
|
20
|
20/2,48=8,06
|
|
|
|
|
D
|
6
|
1
|
|
7
|
|
|
|
7
|
|
20
|
|
27
|
|
E
|
6
|
|
|
6
|
|
|
|
6
|
|
|
|
6
|
|
Nimettömät
|
|
1
|
|
1
|
|
4
|
|
5
|
|
|
|
5
|
|
Yhteensä
|
38
|
22
|
|
38
|
|
14
|
|
38
|
|
20
|
|
38
|
|
a vastamuodostettujen ryhmien äänimäärät
b vastamuodostettujen ryhmien paikkaluvut (a-sarakkeen
äänimäärä jaetaan edellisen d-sarakkeen
suurimmalla vertausluvulla)
c ehdokkaan äänimäärä (edellisen
d-sarakkeen äänimäärä lasketaan yhteen
a-sarakkeen
äänimäärän kanssa)
d ehdokkaan vertausluku (c-sarakkeen äänimäärä
jaetaan b-sarakkeitten paikkalukujen summalla lisättynä
yhdellä)
Nämä selitykset olivat sarakeotsikoissa, jotta kuka tahansa
pystyisi tekemään laskutoimitukset. V. 1913
mietinnössä
oli vielä yksi sarake paikkalukujen yhteenlaskemista varten.
Sarake
d oli siis jaettu kahteen.
Ruotsin vaalilaki edellyttää kaksi desimaalia ilman
pyöristystä. V. 1921 komiteamietintö
kumminkin katsoo, että paikkaluvussa pitäisi olla niin paljon
desimaaleja kuin kokonaisäänimäärässä
on numeroita. Vertausluku pitäisi laskea niin tarkasti, että
osamäärä (siis vertausluku) on suurempi kuin jakaja
(paikkaluku+1), jos molemmista jätetään pilkku pois.
Tällöin ei pyöristysvirheitä pääse
tulemaan.
Tällä paikkaluvun tarkkuudella taataan, että jokainen
ääni tulee lasketuksi. Jos ääniä on 99 ja
kaikki äänestäjät kannattavat samaa ehdokasta
ensimmäiseksi, kunkin äänestäjän paikkaluku on
kahden desimaalin
tarkuudella 0,01. Vertausluvun katkaisusäännöllä
taataan,
että yhden äänen ero säilyy ja paikkalukuun ei
kerry
virhettä. Sitä kertyy tavanomaisella
pyöristysäännöllä. Desimaalin
pyöristämättä jättäminen periytyy ajalta,
jolloin jakolaskut laskettiin käsin ja laskuissa käytetyt
oikotiet sitä edellyttivät, eikä sitä ole tarvetta
nykyisin noudattaa. Kynnys on pyöristettävä samaan
tarkkuuteen kuin vertausluku, johon sitä verrataan.
Nykyisin välinein on helppo käyttää huomattavasti
suurempaa tarkkuutta ja se on aina mahdollista, mutta yllä kuvattu
tarkkuus on riittävä sen kokoisissa vaaleissa, joissa
tätä
menetelmää kannattaa käyttää.
Vertausluvut ja paikkaluvut voisi teoriassa tallentaa murtolukuina,
mutta tämä johtaa pian niin suuriin osoittajiin ja
nimittäjiin, ettei se ole käytännössä
mahdollista.
Phragménin menetelmässä tarvitsee merkitä
muistiin vain valitun ehdokkaan vertausluku (alleviivattuna
ylläolevassa taulukossa) ja ryhmien
äänimäärät. Paikkaluvut ja uudet vertausluvut
voi laskea näitten perusteella erikseen. Huomattava on, että
jo lasketut paikkaluvut muuttuvat, jos aikaisemmin
valitut ehdokkaat saavat karsiutuneelta ehdokkaalta
ääniä.
Otetaan laskutoimituksista seuraava esimerkki.
16 ABC
16 AB
24 BAC
19 C
28 D
16 EB
Ääniä yhteensä 119, paikkoja 3. Kynnys
119/(3+1)=29,75.
A valitaan. Nyt on kaksi B:tä kannattavaa
ääniryhmää.
|
|
A
|
Vertausluku
|
|
|
32
|
|
A |
32 |
–
|
|
B |
24 |
32
|
(24+32)/(1+32/32)=28
|
C |
19 |
|
19
|
D |
28 |
|
28
|
E |
16 |
|
16
|
Kynnys
|
|
|
119/4=29,75
|
Kukaan ei ylitä kynnystä ja E karsiutuu. Hänen
äänensä
lasketaan kaikki B:n hyväksi, joten A:n vertauslukua ei tarvitse
korjata.
|
|
Vertausluku
|
|
|
|
A |
32 |
32
|
B |
24+16 |
(24+16)=40
|
C |
19 |
19
|
D |
28 |
28
|
E |
– |
–
|
Kynnys
|
|
119/4=29,75
|
E:n äänien takia B tulee valituksi ennen A:ta.
Ryhmällä
EB ei ole enää ehdokkaita, joten kynnys laskee.
|
|
B
|
Vertausluku
|
|
|
40
|
|
A |
32 |
24
|
(32+24)/(1+24/40)=35
|
B |
24+16 |
|
—
|
C |
19 |
|
19
|
D |
28 |
|
28
|
E |
— |
|
—
|
Nimettömät
|
|
16
|
|
Kynnys
|
|
|
(119-16)/(4-16/40)=28,611...
|
A valitaan.
|
|
B
|
A
|
Vertausluku
|
|
|
40
|
35
|
|
A |
32 |
24
|
|
—
|
B |
24+16 |
|
|
—
|
C |
19 |
|
40
|
(19+40)/(1+40/35)=27,533...
|
D |
28 |
|
|
28
|
E |
— |
|
|
—
|
Nimettömät
|
|
16
|
16
|
|
Kynnys
|
|
|
|
(119-16-16)/(4-16/40-16/35)=27,68181...
|
D valitaan.
Taulukoista on yleiskatsauksellisuuden vuoksi jätetty pois
tarkistussummat.
Vaali voidaan laskea myös valmiiksi lajitelluista lipuista,
jolloin riviotsikkoina ovat ääniryhmät, eivät
ehdokkaat. Vertausluvut lasketaan erikseen kullekin ehdokkaalle
taulukosta poimittujen tietojen perusteella. Samoin voidaan laskea
myös Phragménin alunperin ehdottama versio, jossa nimet
eivät ole järjestyksessä. Phragmén itse ehdotti,
että lipuista lasketaan kunkin ehdokkaan äänet ja
suurimman vertausluvun saaneen ehdokkaan lipuista muodostetaan sitten
ääniryhmä, jolle lasketaan
äänimäärä ja paikkaluku. Seuraavilla
kierroksilla äänet täytyy laskea
useasta ryhmästä.
Varamiehet pitäisi valita niin, että se, ehdokas, jolle
varamiestä valitaan, suljetaan pois ja vaalitulos lasketaan
uudelleen, kuitenkin niin, että muita valittuja ehdokkaita ei
suljeta pois. Itse asiassa kaikki jäljellä olevat ehdokkaat
voidaan järjestää kullekin valitulle varamieslistaksi.
Ruotsissa varamiehet valitaan niin, että niistä lipuista,
jotka laskettiin valitun ehdokkaan hyväksi, lasketaan seuraavalla
sijalla olevien ehdokkaitten äänimäärä. Eniten
ääniä saanut valitsematta jäänyt ehdokas tulee
ensimmäiseksi varamieheksi. Jos tähän otetaan vielä
mukaan kynnys (yli 50% kun yksi henkilö valitaan), menetelmä
muistuttaa Tasmaniassa käytössä olevaa
countback-menetelmää. Siellä vaaliliput
säilytetään ja laskut suoritetaan vasta kun varsinainen
ehdokas ei enää voi toimia
tehtävässään. Ruotsissa varamiehiä
valitaan yhteensä niin paljon, että eri henkilöitä
katsotaan olevan tarpeeksi, valtiopäivävaaleissa yhtä
paljon kuin paikkoja on kaikkiaan.
Huomattakoon, että menetelmässä ei ole syytä
rajoittaa lipussa olevien ehdokkaiden määrää.
STV
Yllä kuvattu menetelmä on vaikutukseltaan paljolti
samanlainen
kuin muutamassa englanninkielisessä maassa
käytettävä
Single Transferable Vote -menetelmä, nk.
siirtoäänimenetelmä, jonka Suomen
Ylioppilaskuntien Liitto on äskettäin
päättänyt ottaa käyttöön hallituksensa
vaalissa – tosin epästandardissa muodossa. Menetelmän
ajatus on, että äänestäjä kirjoittaa
vaalilippuun haluamansa määrän nimiä (SYL:issä
merkillistä kyllä vain niin paljon kuin on paikkoja) tai
numeroi
lipussa valmiina olevat ehdokkaat. Jos ensimmäiselle vaalisijalla
oleva ei tule valituksi lainkaan tai tulee valituksi ilman
kyseistä
ääntä, se lasketaan seuraavalla sijalla olevan ehdokkaan
hyväksi. Valintaan vaadittava kiintiö on tässäkin
luku, joka suurempi kuin
kokonaisäänimäärä/(kokonaispaikkaluku+1),
seuraava kokonaisluku tai desimaaliluku, jossa viimeinen desimaali
on korotettu, ns. Droopin kiintiö l.
"ääniosamäärä".
Alkeellisin STV-menetelmä on seuraavanlainen. Vaaliliput
sekoitetaan hyvin, numeroidaan tarkistuslaskentaa
silmälläpitäen, esimerkiksi tarkoitukseen soveliaalla
leimalla, ja pinotaan ensimmäisellä sijalla olevan nimen
mukaan.
Kun on saatu selville kokonaisäänimäärä,
voidaan laskea kiintiö. Otetaan taas tuttu esimerkki:
Paikkoja 3
30 ABC
5 DEF
5 EFD
5 FDE
Ääniä on kaikkiaan 45 ja kiintiö
on 12. A valitaan heti ensi kierroksella. Hänellä on
kuitenkin 18 ylimääräistä ääntä,
joten hänen pinostaan siirretään 18
päällimmäistä ääntä seuraavalle,
joka on B. Tälläkin on 6 kappaletta
ylimääräisiä ääniä, jotka
siirretään C:lle. Nyt kellään ei ole tarpeeksi
ääniä. Jollakin ehdokkaista D, E tai F ei ole
mahdollisuutta tulla valituksi. Oletetaan, että se on F.
Hänen äänensä siirtyvät nyt. Seuraavaksi
siirretään E:n äänet. F on jo pudonnut kilvasta,
joten äänet siirtyvät D:lle, joka todetaan valituksi 15
äänellä.
Tämän kaltainen menetelmä on käytössä
Cambridgen kaupungin yhdeksänjäsenisen kaupunginvaltuuston
vaaleissa Massachusettsissa. Siinä sattuma vaikuttaa tulokseen,
koska siirretyt äänet ovat niitä, jotka ovat
viimeisenä sattuneet ääntenlaskijain käteen.
Yleensä siirretäänkin kaikki äänet alennetun
arvoisena. Kun yllä A:lla oli 30:stä äänestä
ylijäämää 18, voidaan siirtää kaikki
hänen äänensä kukin arvosta 18/30.
Tässä esimerkissä kaikki äänet menevät
B:lle, mutta tavallisesti ne jakautuvat usean ehdokkaan kesken. Jos
joukossa on lippuja, joista puuttuu seuraava ehdokas, niitä ei
lasketa siirrettäviksi (Cambridgen menetelmässäkin
tyhjän lipun tilalle otetaan uusi ehdokkaan pinon
päältä; SYL jakaa nämä äänet tasan
vaalissa vielä mukana oleville).
Ylijäämä siirretään
nippu kerrallaan, ja laskutoimitusten pitämiseksi jossain
rajoissa siirretään yleensä vain viimeksi siirretty
nippu, se jolla ehdokas pääsi kiintiön yli, joten
sattuma voi tässäkin menetelmässä vaikuttaa
tulokseen,
koska kaikkia lippuja ei lasketa loppuun. Siirtoarvo lasketaan
yleensä
ainakin kahden desimaalin tarkkuudella, mutta suurilla
äänestäjämäärillä,
esim. Pohjois-Irlannissa, tämä aiheuttaa äänteen
hukkan
menemistä.
Voidaan myös siirtää kaikki niput, kukin omasta
arvostaan. Vanha arvo kerrotaan uudella siirtoarvolla.
Tässäkin menetelmässä on vähäinen
mahdollisuus strategiseen äänestämiseen. Silloin
äänestäjä äänestää
ensimmäiselle sijalle ehdokasta, joka varmasti putoaa pois.
Silloin hänen seuraava äänensä on arvokkaampi.
Tämän virheen korjaa ns. Meekin versio, joka on
äskettäin hyväksytty mahdolliseksi Uuden
Seelannin kunnallisvaaleissa. Ikävä kyllä
tuloksen laskeminen edellyttää iteraatiota ja näin ollen
on välttämätöntä käyttää
tietokonetta.
Yllä kuvatussa Phragménin
kokonaislukumenetelmässä
ei näitä STV:n puutteita ole, sillä siinä, samoin
kuin Meekin menetelmässä, karsiutuneen ehdokkaan
äänet
siirretään jo valituille ikään kuin hän ei
olisi
ehdolla ollutkaan, ja valintaan vaadittava
äänimäärä
muuttuu, jos lipuissa ei ole tarpeeksi ehdokkaita.
STV on ehkä tavanomaisessa muodossaan helpompi laskea kuin
kynnyksellinen Phragménin menetelmä, mutta tulokseen
vaikuttaa sattuma. Niissä maissa, joissa STV on
käytössä, vaalipiirit ovat pieniä, korkeintaan
6-paikkaisia (Cambridge on poikkeus 9 valtuutetulla).
Äänikynnys on näin ollen melko korkea, joten
menetelmä ei ole suositeltava eduskunta- ja valtuustovaaleissa,
kuuteen paikkaanhan mahtuu kolme isoa puoluetta. Phragménin
menetelmässä on STV:hen
verrattuna se hyvä puoli, että tulos on d'Hondtin mukainen,
ja
siitä voi saumattomasti siirtyä listavaaliin.
Suomessa käytössä oleva Burnitz–Varrentrappin
(1863) ja Homénin (1906) ehdottama yhdistyslakiinkin otettu
henkilökohtainen suhteellinen vaali on epäkelpo, sillä
suurempi puolue voi hajottamalla äänensä useille
ehdokkaille saada enemmän paikkoja kuin sen ääniosuus
edellyttäisi.
Lähteet
Betänkande med förslag till proportionellt
valsätt vid val till riksdagens andra kammare jämte vissa
ändringar i regeringsformen och riksdagsordningen. Stockholm
1903.
Betänkande angående ändringar i gällande
bestämmelser om den proportionella valmetoden, Stockholm 1913.
Burnitz, Gustav&Georg Varrentrapp: Methode bei jeder Art
von Wahlen, sowohl der Mehrheit als den Minderheiten die ihrer
Stärke entsprechende Vertretung zu sichern. Frankfurt am Main
1863.
Homén, Theodor: Suhteellisista vaaleista erityisesti
silmällä pitäen eduskunnanmuutoskomitean ehdotusta.
Helsinki 1906.
Phragmén. E.: Sur une méthode nouvelle pour
réaliser, dans les élections, la représentation
proportionelle des partis. Övfersigt af Kongl.
Vetenskaps-Akademiens Förhandlingar 1894. N:o 3. Stockholm.
133-137.
Phragmén, E.: Proportionella val. Svenska
spörsmål, 25. Stockholm 1895.
Phragmén. E.: "Till frågan om en proportionell
valmetod" , Statsvetenskaplig Tidskrift (StvT,) 1899, p. 87-95.
Proportionsvalssakkunnigas betänkande. 2, Det
proportionella valsättet vid val till Riksdagen. Stockholm 1921.
Tenow, Nore: Om proportionella val. Stockholm 1923.
Woodall, Douglas R.: QPQ, a quota-preferential STV-like election
rule http://www.mcdougall.org.uk/VM/ISSUE17/I17P1.PDF
(Voting Mattters -aikakauslehdessä http://www.mcdougall.org.uk/VM/MAIN.HTM)
Vaalimatematiikkaa
Kotisivu