Aloin kirjoittaa tätä sivua luettuani Helsingin Sanomain pääkirjoituksen 24.4.2002. Siinä kehotettiin malttiin vaaliuudistuksessa, koska oikeusministeriön uudistus on sekava. En ymmärtänyt, kuinka selvistä asioista saadaan sekavia ja ryhdyin kirjoittamaan tätä sivua. Löydettyäni verkosta vaalitoimikunta 2000:n mietinnön jouduin toteamaan, että uudistuksesta on tosiaan tehty sekava yrittämällä yhdistää erilaisia ristiriitaisia tavoitteita.
Suomen vaalijärjestelmä on erittäin tyylikäs, sillä siinä yhdistyvät hienosti yksinkertaisuus ja äänestäjien vaikutusmahdollisuudet. Äänet muutetaan paikoiksi selvän matemaattisen säännön mukaan, eikä järjestelmässä ole mielivaltaisia poikkeussääntöjä. Äänestysliput ovat yksinkertaisia ja ne voidaan laskea nopeasti käsin, koska lipulla äänestetään vain yhtä henkilöä.
Vaalijärjestelmämme ongelmana on kuitenkin nykyisin vaalipiirien erilainen koko. V. 1962 vaalipiirien koko oli 9 - 20 edustajaa, nyt se on 7 - 32 ja saattaa pian olla 6 - 33. Koska pienestä vaalipiiristä ei pienten puolueitten ehdokkaita mahdu valittujen joukkoon, tämä ei ole tasa-arvoista. Ns. piilevä äänikynnys eli ensimmäiseen paikkaan vaadittava äänimäärä on eri vaalipiireissä hyvin erikokoinen.
Luulisi, että luonnollisin keino olisi muuttaa vaalipiirien rajoja niin, että piirit olisivat kutakuinkin yhtä suuret, perustuslakihan antaa tähän täydet mahdollisuudet. Vaikka Yhdysvalloissa vaalipiirien rajojen muuttaminen on normaalia ja siihen on tarjolla kaupallisia tietokoneohjelmiakin, Suomessa tästä ei ole juuri kokemusta. Tämän vaalijärjestelmämme hengen mukaisen ratkaisun toteuttamiseen ei vaalitoimikunnan pohdintojen valossa löydy ns. poliittista tahtoa, sillä kansanedustajat eivät halua vaihtaa äänestäjiään.
Ennen kuin käsittelen vaalitoimikunnan malleja, kuvailen vaalijärjestelmien matematiikan perusteita, koska en ole nähnyt niitä suomeksi selitetyn.
Esimerkki:
Oletetaan, että puolueet A, B ja C saavat ääniä
3900, 3000 ja 1900. Täytettävänä on 7 paikkaa.
Vertausluvut ovat seuraavat:
1 | 2 | 3 | 4 | |
A | 3900,00 | 1950,00 | 1300,00 | 975 |
B | 3000,00 | 1500,00 | 1000,00 | 750 |
C | 1900,00 | 950,00 | 633,33 | 475 |
Puolueet A ja B saavat kumpikin 3 paikkaa, puolue C yhden paikan. Alin edustajapaikkaan oikeuttava vertausluku, jota vanha Iso Tietosanakirja kutsuu ositusluvuksi, on 1000. Puolueiden sisällä paikat jaetaan eniten ääniä saaneille.
Lukusarjaa 1, 2, 3, j.n.e. ei ole valittu mielivaltaisesti. Ositusluvulla on nimittäin se merkitys, että puolueet saavat paikkoja niin monta paikkaa, kuinka monta kertaa ositusluku sisältyy puolueen äänimäärään. Jos jaamme puolueitten äänimäärät ositusluvulla, saadaan seuraavat osamäärät:
A: 3,9
B: 3,0
C: 1,9
Näiden osamäärien kokonaisosa näyttää, kuinka monta paikkaa puolue saa. D'Hondtin metodi onkin menettelytapa, jolla saadaan selville sellainen ositusluku, että kun sillä jaetaan puolueitten äänimäärät, niin osamäärien kokonaisosien summa on sama kuin täytettävien paikkojen määrä. Ositusluku vaihtelee äänestysprosentista ja äänten jakaumasta riippuen, eikä sitä voida laskea yksinkertaisemmalla tavalla.
Jos tarkastellaan puoluetta A, niin se saa yhden paikan, jos ositusluku on 3900 (tai alle), kaksi paikkaa jos se on 1950, kolme jos se on 1300 j.n.e. Tästä siis johtuvat vertausluvut. Oikeastaan paikka annetaan sille puolueelle, jolla on suurin äänimäärä paikkaa kohden.
Tässä on kuitenkin sikäli huono puoli, että jos tarkastellaan hukkaääniä puolueiden saamiin paikkalukuihin nähden, niin pienet puolueet kärsivät. Jaetaan puolueitten äänimäärät paikkaluvulla:
A: 1300
B: 1000
C: 1900
Tästä nähdään, että vaikka puolueilla A ja C on sama määrä hukkaääniä, C pienenä puolueena kärsii niistä eniten, sillä siltä vaaditaan eniten ääniä yhtä paikkaa kohti.
0,5 | 1,5 | 2,5 | 3,5 | |
A | 7800,00 | 2600,00 | 1560,00 | 1114,29 |
B | 6000,00 | 2000,00 | 1200,00 | 857,14 |
C | 3800,00 | 1266,67 | 760,00 | 542,86 |
Nyt puolue A saa kolme paikkaa ja B ja C kumpikin 2 paikkaa. Ositusluku on 1266,67.
Laskutoimitusten yksinkertaistamiseksi on tapana
käyttää jakajina parittomia kokonaislukuja 1, 3, 5
j.n.e., sillä tästä saadaan sama tulos. Ositusluku
on silloin viimeinen vertausluku kaksinkertaisena. Nykyisillä
välineillä oikean ositusluvun saa helpoimmin selville
kokeilemalla.
1 | 3 | 5 | 7 | |
A | 3900,00 | 1300,00 | 780,00 | 557,14 |
B | 3000,00 | 1000,00 | 600,00 | 428,57 |
C | 1900,00 | 633,33 | 380,00 | 271,43 |
A: 3,08
B: 2,37
C: 1,50
Puolue C hyötyi nyt pyöristyksestä. Pitkän päälle pyöristykset eivät hyödytä erityisesti minkäänkokoista puoluetta. Tästä on Yhdysvalloissa tehty tutkimuksia. Siellähän ei käytetä suhteellisia vaaleja, mutta edustajanhuoneen paikat jaetaan osavaltioiden kesken samoja periaatteita noudattaen kuin suhteellisissa vaaleissa. Menetelmillä on nimet amerikkalaisten keksijöidensä mukaan. D'Hondtin menetelmän keksi Jefferson, Sainte-Laguëtä taas vastaa Webster. Tämän H. Peyton Youngin sivun lopussa olevasta kaaviosta näkyy, kuinka Websterin menetelmä on tasapuolisin: http://www.aps.org/apsnews/0401/040117.html.
Suljetuissa kokouksissa, joissa puolueet tietävät
tarkasti äänivoimansa, pyöristyksen etua voitaisiin
kenties kontrolloida. Ehkä tästä syystä Ruotsissa
ja Tanskassa käytetään D'Hondtin laskutapaa
valiokuntien ja lautakuntien vaaleissa.
Sainte-Laguën menetelmässä on sellainen edellisestä johtuva ikävä piirre, että sopivalla pyöristyksellä vähemmistö voi saada enemmistön paikoista. Näin käy esimerkiksi, jos vaalitulos on seuraavanlainen ja paikkoja 7. Puolueet C ja B saavat yhteensä 4 paikkaa, vaikka niillä on vähemmän ääniä kuin A:lla, joka saa 3 paikkaa.
1 3 5 7 A 3900,00 1300,00 780,00 557,14 B 1900,00 633,33 380,00 271,43 C 1900,00 633,33 380,00 271,43 En tiedä, kuinka yleinen tämä ilmiö on. Mikään laskutapa ei ole täydellinen.
Sama ominaisuus on Haren-Niemeyerin menetelmällä. Sen vuoksi Saksan vaalilaissa on määräys, että jos puolue saa enemmistön äänistä, mutta ei enemmistöä paikoista, sille annetaan tasauspaikka (ns. enemmistöehto).
Sainte-Laguë on käytössä muissa Pohjoismaissa (Tanskassa käytetään tasauspaikkojen jaossa eri tasoilla muitakin lukusarjoja) ja Uudessa Seelannissa. Ensimmäisen paikan saamista on vaikeutettu (niin että kahden ensimmäisen jakajan suhde on suurin piirtein sama kuin D'Hondtin menetelmässä) ja jakajina käytetään sarjaa 1,4; 3; 5;... Piilevä äänikynnys on Sainte-Laguëtä käytettäessä pienempi kuin D'Hondtilla. Minulle ei ole selvinnyt, miksi ensimmäistä jakajaa täytyy suurentaa, jos samalla käytetään äänikynnystä.
Vaalitoimikunta 2000:n mukaan D'Hondt on Euroopan maista
käytössä vain Islannissa (s. 7). Internetistä
löytyvien tietojen perusteella se on käytössä
ainakin Sveitsissä, Itävallassa, Saksan osavaltioissa
(tasauspaikkojen jaossa) ja niiden kunnallisvaaleissa,
Liechtensteinissa, Belgiassa, Luxemburgissa, Alankomaissa, Espanjassa,
Portugalissa, Skotlannin, Walesin ja Lontoon valtuustojen
tasauspaikkojen jaossa, useimpien maiden europarlamenttivaaleissa,
Ruotsin ja Norjan valtuustojen sisäisissä vaaleissa, ja se on
pohjana Tanskan valtuustojen sisäisissä sopuvaaleissa.
Joissakin näistä
maissa menetelmästä käytetään nimitystä
Hagenbach-Bischoff, joka tuottaa saman tuloksen kuin D'Hondt, vaikka
menettelytapa
on vähän lyhyempi.
Vaalitoimikunta kuvaa myös Irlannin vaaleja, mutta kuvauksen
kohteena on presidentin vaali.
Seuraavassa hieman idealisoidussa taulukossa on laskettu, kuinka
paljon kahden puolueen vaaliliitto hyötyisi, jos
käytössä olisi Sainte-Laguën laskutapa. Luku 1
tarkoittaa, että vaaliliitto voittaisi yhden paikan, -1 että
se menettäisi yhden paikan. Sarake- ja riviotsikot tarkoittavat
yhteenlaskettavia murto-osia.
0,0 | 0,1 | 0,2 | 0,3 | 0,4 | 0,5 | 0,6 | 0,7 | 0,8 | 0,9 | |
0,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0,2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0,3 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0,4 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0,5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 |
0,6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | -1 | -1 | -1 | 0 |
0,7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | -1 | -1 | 0 | 0 |
0,8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | -1 | 0 | 0 | 0 |
0,9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Alueitten eri koko johtuu kaiketi siitä, että taulukko on tehty 0,1:n tarkkuudella. Näyttää siltä, että vaaliliitolla on noin 12,5%:n mahdollisuus voittaa paikka ja yhtä suuri mahdollisuus menettää yksi paikka. 75 prosentissa tapauksista vaaliliitto ei vaikuta lainkaan.
Vastaava taulukko D'Hondtille on seuraavanlainen:
0,0 | 0,1 | 0,2 | 0,3 | 0,4 | 0,5 | 0,6 | 0,7 | 0,8 | 0,9 | |
0,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0,1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
0,2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
0,3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
0,4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
0,5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
0,6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
0,7 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
0,8 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
0,9 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vaaliliitolla on 50%:n mahdollisuus hyötyä. Ei ihme, että Suomessa solmitaan vaaliliittoja.
Taulukot ovat sillä tavoin idealisoituja, että on oletettu ositusluvun pysyvän samana. Näin ei kuitenkaan ole. Vaaliliiton menettämä paikka on annettava jollekin puolueelle, mahdollisesti samalle vaaliliitolle, ja samaten saatu paikka on otettava joltain, mahdollisesti samalta vaaliliitolta, joten prosenttiluvut voivat todellisuudessa olla hieman pienempiä.
Jos maassa on käytössä Sainte-Laguën laskutapa, vaaliliittoja ei tarvitse kieltää, ne eivät yksinkertaisesti hyödytä ketään, ellei niitä sitten käytettäisi takaamaan, että puolueessa olevat ryhmittymät saavat ääniosuutensa määrän paikoista tai että pienet puolueet saavat edes yhden paikan.
Suomen vaalilainsäädännön mukaan vaaliliitossa olevien puolueiden ehdokkaiden keskinäinen järjestys määräytyy heidän henkilökohtaisten äänimääriensä mukaan. Tämä on väärin, sillä vaalitulos ei vastaa äänestäjien tahtoa. Paikat pitäisi jakaa puolueille äänimäärän suhteessa, sillä muuten puolueitten välinen paikkajako riippuu pitkälti sattumasta. Jos Suomessa pidetään kiinni D'Hondtin laskutavasta, pitää hyväksyä vaaliliitot ja paikkojen suhteellinen jakaminen vaaliliitossa olevien puolueitten kesken. Kahdella vaaliliitossa olevalla puolueella on yhtäläinen mahdollisuus hyötyä vaaliliitosta, eli n. 25%. Voitetusta paikasta hyötyy pienempi puolue paikkalukuunsa nähden enemmän. Muuta varsinaista haittaa ei vaaliliitoista ole kellekään, paitsi jos puolueen vaaliliittokumppani on äänestäjille niin vastenmielinen, että hyöty menetetään puolueen äänimäärän pudotessa. Tämän tietysti joutuu puolue vaaliliittopäätöstä tehdessään ottamaan huomioon.
Muissa kuin valtiollisissa vaaleissa käytetään tavallisesti nimitystä vaaliliitto ehdokkaitten tai valitsijamiesyhdistysten liitoista ja näitten liitoista taas nimitystä vaalirengas. Suomessa hallitus teki kerran ehdotuksen vaalirenkaista, mutta presidentti Kekkonen ei hyväksynyt niitä. Siitä pitäen on kiltisti noudatettu hänen linjaansa.
Äänet | Osamäärä | Kokonaisosa | Lisäpaikat | Paikkaluku | |
A | 3900 | 3,10 | 3 | 3 | |
B | 3000 | 2,39 | 2 | 2 | |
C | 1900 | 1,51 | 1 | 1 | 2 |
Yhteensä | 8800 | 6 | 1 | 7 |
Kiintiön on keksinyt Thomas Hare (1806-1891) ja menetelmä otettiin Saksassa käyttöön Horst Niemeyerin (1928- ) ehdotuksesta. Menetelmä on käytössä mm. Saksassa ja Hongkongissa. Se on hyvin helposti ymmärrettävissä eikä suosi suuria tai pieniä puolueita. Se oli Hamiltonin (1755-1804) menetelmän nimellä käytössä Yhdysvalloissa kongressin edustajapaikkojen jaossa, mutta siitä luovuttin, koska siinä on ns. paradokseja. Puolueet tai vaalipiirit saattavat saattavat nimittäin yllättävästi menettää ja saada paikkoja. Jos jaettavien paikkojen lukua lisätään, saattaa käydä niin, että jokin puolue samoilla äänimäärillä menettää paikan (Alabama-paradoksi, joka havaittiin Alabaman kohdalla). Jos puolueiden lukumäärä kasvaa, niin samoilla äänillä saattaa jokin puolue saada lisäpaikan (uuden valtion paradoksi). Puolue saattaa myös menettää paikan, vaikka äänet vähenevät joltain muulta puolueelta (väestöparadoksi). Kaikki paradoksit toimivat tietysti myös toisin päin. Tällaiset virheet antavat laskutavasta epäluotettavan vaikutelman. Saksassa onkin liittovaalilautakunnan puheenjohtaja (Bundeswahleiter) todennut, että maassa pitäisi siirtyä käyttämään Sainte-Laguën laskutapaa Haren-Niemeyerin menetelmän paradoksien takia. Sainte-Laguën menetelmä antaa yleensä saman tuloksen, eikä siinä ole paradokseja. Bremenissä se on jo käytössä.
Seuraavassa esimerkki Alabama-paradoksista. Oletetaan neljä puoluetta A, B, C ja D, joiden äänimäärät ovat 550, 470, 250 ja 170. Jos jaossa on 19 paikkaa, niin ne jakautuvat Haren ja Niemeyerin laskutavalla 7, 6, 4 ja 2 (murtolukuina 7,26; 6,20; 3,30; 2,24). Jos taas täytettävänä on 20 paikkaa, niin ne jakautuvat 8, 7, 3 ja 2. (7,64; 6,53; 3,47; 2,36). Puolue C saa siis yhden paikan vähemmän, vaikka jaossa on enemmän paikkoja. Tällainen menetelmä ei ole oikeudenmukainen.
Väestöparadoksi tulee vastaan, kun hiukan muutetaan edellistä esimerkkiä. Oletetaan äänimääriksi 550, 470, 250 ja 160. Jos jaossa on 19 paikkaa, niin ne jakautuvat tällä laskutavalla 7, 6, 4 ja 2 (murtolukuina 7,31; 6,24; 3,32; 2,13). Jos D saakin 150 ääntä, niin paikat jakautuvat 8, 6, 3 ja 2. (7,36; 6,29; 3,35; 2,01). Puolueelta C siirtyy yksi paikka A:lle, vaikka ääniä on menettänyt vain D. Syynä paradokseihin on se, että jakajan muuttuessa suuremman luvun murto-osa muuttuu nopeammin kuin pienen.
Tätä voidaan yrittää korjata monella tavalla. Vaalitoimikunta 2000 on pohtinut muutamaa mallia, mutta ei päätynyt tukemaan mitään niistä, todennäköisesti koska tavoitteet olivat ristiriitaisia ja eri puolueitten edut erilaisia. Mallien yhteisenä piirteenä on, että puolueiden välinen suhteellisuus lasketaan vaalipiiriä suuremman alueen pohjalta, jolloin puolueet saisivat laskea hyväkseen ääniä, jotka eivät vaalipiireissä riitä edustajapaikan saamiseen. Vaalitoimikunta yrittää kuitenkin samalla säilyttää alueellisen edustavuuden. Oikeusministerin ehdotus perustuu toimikunnan monimutkaisimpaan malliin.
Ensimmäinen malli on tasauspaikkajärjestelmä.
Osa paikoista jaetaan vaalipiireissä, osa
säästetään jaettavaksi koko maan suhteellisuuden
perusteella. Ruotsissa
on käytössä erittäin luonteva ja selvä
tasauspaikkamalli, Tanskassa huomattavasti monimutkaisempi. Kummassakin
maassa tasauspaikat menevät puolueen niille ehdokkaille, joilla on
vaalipiirissään suurin vertausluku ja jotka ovat siis
seuraavana saamassa paikan. Tasauspaikkoja on Ruotsin
valtiopäivävaaleissa noin 11%,
maakäräjävaaleissa 10%, Tanskan
kansankäräjävaaleissa noin 23%. Riittävä
määrä tasauspaikkoja lienee n. 25 prosenttia paikoista (Parliamentary
Elections and Elections in Denmark).
Vaalitoimikunnan tutkimassa mallissa äänikynnys on 3% ja tasauspaikkoja on 5%. Jos vaalipiirillä on kiinteitä paikkoja vähemmän kuin kymmenen ja vähemmän kuin se väkilukunsa mukaan saisi, "menetetty" tasauspaikka palautetaan sille, eli valtakunnan tasolla jaettavat tasauspaikat vähenevät. Käytössä olisi kummassakin jaossa D'Hondtin laskutapa ja tasauspaikat jaetaan puolueitten vaalipiireissä saamien vertauslukujen perusteella kuten Ruotsissa. Malli on siinä mielessä joustavampi kuin äänikynnysmalli, että jos täydellinen koko maan suhteellisuus on poliittisesti mahdotonta, voidaan muutamalla tasauspaikalla saada edes jonkinlaista parannusta tilanteeseen, sillä vertauslukuihin perustuva laskutapa sallii sen, että joku puolue saa kiinteistä paikoista enemmän kuin osuutensa koko maan äänien pohjalta. Tällöin ei ehkä äänikynnyskään olisi välttämätön. Tasauspaikat voivat olla välttämättömiä, vaikka vaalipiirien kokoeroja pystyttäisiin pienentämään, sillä aivan samankokoiset vaalipiirit tuskin ovat luonnollisia alueita. Tämä malli vaatisi hyvin vähän muutoksia nykyiseen, on selkeä ja on Ruotsissa toiminut tiettävästi hyvin. Tasauspaikan palauttamista pienille vaalipiireille pidän turhana ja kauneusvirheenä muuten siistissä mallissa.
Toimikunta järjestelmää monimutkaisena, eritoten äänestäjän kannalta. Huomattavasti monimutkaisempi vaalialuejärjestelmä on toimikunnan mielestä taas vain "osittain" monimutkainen eikä monimutkaisuus näy äänestäjille.
Toiseksi vaalitoimikunta valittaa, ettei järjestelmä poista piilevän äänikynnyksen eroista johtuvia ongelmia. Tämä tuntuu perustuvan väärinkäsitykseen, sillä tasauspaikathan juuri korjaavat nämä ongelmat. Hukkaan menevät äänet lasketaan puolueitten hyväksi koko maassa. Niillä saadaan kansanedustajapaikkoja, mutta ei välttämättä omasta vaalipiiristä, sillä sieltähän ei paikkoja ole enää saatavilla.
Pienen vaalipiirin äänestäjällä on kaksi vaihtoehtoa. Joko hän äänestää isoa puoluetta omassa vaalipiirissään ja saa ehkä paikallisen edustajan, tai sitten hän äänestää omaa puoluettaan, jolloin hänen äänensä vaikuttaa jonkin muun vaalipiirin edustajan valintaan. Hyvällä onnella paikka tulee omaan vaalipiiriin. Tasauspaikat on nähtävä valtakunnallisina paikkoina. Tasauspaikkajärjestelmä on ainoa toimikunnan käsittelemistä malleista, jossa Ahvenanmaan hukkaäänillä olisi merkitys.
Huomattava on myös, että äänestysprosentti vaikuttaa koko maan suhteellisuuteen, joka on vaalituloksen määräävä tekijä. Järjestelmä takaa kuitenkin kullekin vaalipiirille paikkoja, vaikka äänestysprosentti romahtaisi poikkeuksellisen alas.
Vaalitoimikunta pitää ongelmana sitä, että tasauspaikat jaetaan ehdokkaille näiden vertauslukujen perusteella. Vertausluku riippuu äänimäärästä ja toimikunta pelkää, että tasauspaikat tulisivat vain suurista vaalipiireistä. Toimikunta on oikeassa, mutta väärästä syystä. Niin kuin aikaisemmin nähtiin, ositusluku on se ääniosuus, jota kohti puolue saa paikan. Koska edustajapaikat on jaettu väkiluvun perusteella, ositusluku asettuu suunnilleen samalle tasolle kussakin vaalipiirissä. Tämän toimikunta toteaakin alaviitteessä. Suurissa vaalipiireissä suuremmat vertausluvut ovat jo saaneet paikkoja silloin kun tasauspaikkoja jaetaan, joten äänimäärä sinänsä ei välttämättä vaikuta. Paikat ohjautuvat suuriin vaalipiireihin, koska suurissa vaalipiireissä puolueet saavat enemmän ääniä ja enemmän ääniä saaneella puolueella vertausluvut ovat tiheämmässä.
Otetaan tästä yksinkertainen esimerkki. Oletetaan
että puolue on saanut yhdessä vaalipiirissä 60 ja
toisessa 30 ääntä. Vertausluvut ovat 60, 30, 20, 15, 12,
10 enemmän ääniä saaneella listalla ja 30, 15, 10
pienemmällä
listalla. Enemmän ääniä saaneella listalla on kaksi
vertauslukua vähemmän ääniä saaneen listan
jokaista vertauslukua kohti. Näinhän tietysti kuuluukin olla,
sillä enemmän ääniä saaneen listan kuuluu
saada kaksi kertaa niin paljon paikkoja kuin vähemmän
ääniä saaneen. Suhteellisissakin vaaleissa suurelle
puolueelle ja suurelle vaalipiirille kuuluu enemmän paikkoja kuin
pienelle.
Norjan uudessa vaalilaissa on käytössä erilainen
tasauspaikkojen jako. Joka vaalipiiristä varataan yksi
paikka tasauspaikaksi. Ne annetaan koko maan suhteellisuuden
perusteella
sille äänikynnyksen ylittäneelle puolueelle ja
vaalipiirille, jolla on suurin vertausluku suhteessa siinä
vaalipiirissä
yhden paikan vaatimaan keskimääräiseen
äänimäärään. Eli lasketaan
keskimääräinen äänimäärä
joka piirissä ja kunkin puolueen seuraava vertausluku (siis
ensimmäisen valitsematta jääneen ehdokkaan vertausluku)
jaetaan tällä. Paikat menevät sitten näiden
osamäärien suuruusjärjestyksessä, mutta vain yksi
kuhunkin vaalipiirin ja kullekin puolueelle vain niin monta kuin koko
maan suhteellisuus edellyttää. Jos puolue on saanut
enemmän kiinteitä paikkoja kuin koko maan suhteellisuus
edellyttäisi, se vain jää laskuista pois, samoin kuin
Ruotsissa. Kautta koko järjestelmän käytetään
Sainte-Laguën menetelmää, myös paikkojen
jakamisessa vaalipiireihin.
http://www.lovdata.no/all/nl-20020628-057.html
Vaalialuejärjestelmä, jolle oikeusministerin vaaliyhtymämalli perustuu, toimii niin, että vaalipiirit yhdistetään vaalialueiksi kutsutuiksi isommiksi alueiksi, joiden väkiluku on suurin piirtein sama. Silloin piilevä äänikynnys muodostuu myös suurin piirtein yhtä suureksi. Vaalipiireille lasketaan väkiluvun mukaan kansanedustajamäärä samalla tavalla kuin nykyisin. Ehdokkaat asetetaan vain yhden vaalipiirin alueella. Tulokset lasketaan ensin puolueitten kesken koko vaalialueen alueella. Sen jälkeen kunkin puolueen saamat paikat jaetaan vaalialueen vaalipiirien kesken äänimäärien perusteella. Sitten annetaan paikat vaalipiirin ehdokkaille äänimäärän mukaisessa järjestyksessä. Tavallaan puolueet voivat solmia vaaliliiton saman puolueen naapurivaalipiirien ehdokaslistojen kanssa ja saatu hyöty tulee tästä.
Paikat jaetaan puolueitten kesken nykyiseen tapaan D'Hondtin laskutavalla, mutta puolueitten sisällä paikat jaetaan vaalipiireihin Haren-Niemeyerin menetelmällä. Tätä ei mietinnössä perustella. Olisi luullut, että puolueitten välinen suhteellisuus olisi tärkeämpää kuin puolueitten sisäinen. Sitäpaitsi tässä järjestelmässä pitää laskea ehdokkaitten järjestys, mikä saattaisi vertausluvuilla olla helpompaa. Kahden eri laskutavan käyttäminen mutkistaa järjestelmää ja Haren-Niemeyerin laskutavassa saattaa ilmetä paradoksi. Mahdollisesti on haluttu käyttää samaa menetelmää kuin nykyisin paikkojen jakamiseen vaalipiirien kesken. Haren-Niemeyerin menetelmän paradokseistahan toimikunta ei ole tietoinen tai muuten vaikenee niistä.
Vaalitoimikunnan mielestä ongelmallista on se, että vaalipiirin äänestysprosentti vaikuttaa sen edustajamäärään, ja se suosittelee erittäin monimutkaista mallia, jossa tasauspaikat pakotetaan takaisin niihin vaalipiireihin, joihin ne asukasluvun mukaan kuuluisivat. Tehtävä muistuttaa taikaneliön täyttämistä: tiedetään rivien ja sarakkeitten summat ja yritetään sovittaa ruutuihin sopivia lukuja. Tehtävä on hankala. Ensin pitää laskea puolueitten saamat paikat vaalialueella ja jakaa sitten kunkin puolueen paikat vaalipiireihin (sääntö 2). Jos kukin vaalipiiri saa nyt paikkoja osuutensa verran (siis niin paljon kuin nykyisin), tulos on valmis. Jos joku vaalipiiri saa liian vähän kansanedustajia, katsotaan ensin mille puolueelle paikka kuuluu, eli lasketaan vaalipiiriin yksi lisäpaikka vaalipiirin sisäisen äänijakauman perusteella. Se täytetään sitten ottamalla paikka pois samalta puolueelta sellaisesta vaalipiiristä, jossa paikkoja on liikaa ja josta puolueen koko vaalialueella saama viimeinen paikka on (sääntö 3). Tosin sanoen ensin lasketaan yksi paikkojen jakauma, sitten se perutaan ja lasketaan toinen. Lisäksi on erityissääntö sille tapaukselle, että puolue saa vain yhden paikan vaalialueelta (sääntö 1). Tämän monimutkaisempaa se ei ole. Vaalitoimikunta pitää järjestelmän huonona puolena sen "osittaista vaikeaselkoisuutta", joka ei kuitenkaan tässä järjestelmässä näy äänestäjälle, vaikka yksinkertaisempaa tasauspaikkajärjestelmää pidetään liian monimutkaisena, eritoten äänestäjälle.
Myös tasauspaikkajärjestelmässä olisi mahdollista jakaa kansanedustajapaikat niinkin, että vaalipiirin asukasluvun mukaan määräytyvä paikkamäärä säilyy. Tästä toimikunta sanoo alaviitteessä: "tällöin vaalien tulos vaalipiirin sisällä ei välttämättä täysin kuvastaisi äänestäjien tahdon toteutumista". Vaalialuejärjestelmässä sama piirre taas "turvaa alueellisen edustavuuden ja luo jopa edellytykset parantaa sitä". Ikäänkuin toimikunnalla olisi eri kriteerit eri järjestelmien kohdalla.
Säännöllä 3 vääristetään paikallista vaalitulosta alueellisen edustavuuden takaamiseksi. Siitä seuraava Kimmo Kuuselan huomaama esimerkki (yksityinen viesti, 20.9.2002):
"SKL:llä menee nimittäin Itä-Suomen vaalialueen neljässä vaalipiirissä äänimäärät ja paikkamäärät näin:
Kym 9224 -
Mik 6030 1
Kuo 5681 -
Pok 5579 1
Eli puolueen selvästi paras vaalipiiri jää ilman paikkaa kun taas heikoin vaalipiiri saa paikan."
Jos vaalialuejärjestelmässä
käytettäisiin vain yhtä laskutapaa ja yhtä
sääntöä (sääntöä 2) paikkojen
osoittamiseksi ehdokkaille, se olisi merkittävästi
helpompi. Äänikynnystäkään ei tarvittaisi.
Tällaisenaan menetelmä on parempi kuin Kainuun
maakuntavaltuuston vaalimenetelmä, jossa annetaan arvan ja
henkilökohtaisen äänimäärän ratkaista,
minkä puolueen sisällä siirto tapahtuu.
Vaalialuemalli on käytössä Sveitsissä
Baselin maalaiskantonissa ja viime vaaleihin saakka Bernissä.
Baselissa paikan luovuttaa yliedustetusta vaalipiiristä se
puolue, jolla edellisen paikan vertausluku, siis
äänet/paikat, on pienin. Jos aliedustettuja vaalipiirejä
on useita, paikka
menee siihen piirin, jossa puolueen seuraavan paikan vertausluku
on suurin, siis äänet/(paikat+1). Tällä
menetelmällä
Itä-Suomen vaalialueella Vihreiden molemmat paikat
siirtyisivät piireihin, jossa puolueen
äänimäärät ovat
pienimmät, mikä on ikävä piirre.
Bernissä paikka siirtyy sinne, missä seuraavaan
paikkaan vaadittaisiin pienin prosentuaalinen
äänimäärän kasvu. Tämä
tehdään laskemalla yliedustetun piirin edellisen vertausluvun
ja yliedustetun piirin seuraavan vertausluvun suhde ja siirto tapahtuu
sen puolueen sisällä, jolla tämä
suhde on suurin. Menetelmä on Bernin yliopiston matemaatikkojen
Henri Carnalin ja Hans Riedwylin esittämä. Tässä on
Baselin menetelmään nähden se etu, että sekä
yliedustetun attä aliedustetun piirin tilanne otetaan huomioon,
jolloin siirron voidaan olettaa kohdistuvan sinne, missä
siitä on vähiten haittaa. Tämä on
todennäköisesti paras käsin laskettavissa oleva
vaalialuemenetelmä. Se on käytössä
myös Vaud'n kantonissa.
Carnal ja Riedwyl esittävät Emmentalin vaalialueelta
esimerkin, joka Vaalitoimikunnan sääntöjen mukaankin
johtaisi merkilliseen tulokseen. Oletetaan seuraavat äänet
kahdessa vaalipiirissä:
SVP SP FDP
Yhteensä S 5100 1040 520
5 T 4800 1020 620
5 Yhteensä 9900 2060 1140
Toimikunnan sääntöjen mukaan, sikäli kuin
olen tuloksen oikein laskenut, SVP saa kummassakin piirissä 4
paikkaa, SP yhden paikan piirissä S ja FDP yhden paikan
piirissä T. Jos SP seuraavissa vaaleissa voittaa FDP:ltä 100
ääntä vaalipiirissä S, SP:n paikka siirtyy
T-piiriin, vaikka puolue oli voittanut S-piirissä. Tällaisia
tuloksia saattaa tulla kaikissa menetelmissä, joissa suhteellisuus
lasketaan kahdessa ulottuvuudessa, sillä paikalliseen tulokseen
vaikuttavat muissa piireissä annetut äänet.
Varsinkin pienestä piiristä voisi tulla piirin
vähemmistöä edustava edustaja, joten
tässäkään menetelmässä
vaalipiirien kokoerot eivät ole hyväksi. Erilaiset
poikkeussäännöt saattavat lisäksi vaikeuttaa
tuloksen määräytymistä.
Zürichin
kantoniin puuhataan Friedrich Pukelsheimin esittämää
Balinskin kirjoituksiin perustuvaa "kaksois-Pukelsheimia", jossa
lasketaan paikat puolueille Sainte-Laguën säännön
mukaan ja vaalipiireille samalla väkiluvun edellyttämät
paikat. Menetelmässä on piiri- ja puoluekohtaiset jakajat,
joilla jaetaan kunkin puolueen kussakin piirissä saamat
äänet. Kokonaisluvuksi pyöristetty
osamäärä on puolueen paikkaluku piirissä.
Jakamista täytyy todennäköisesti toistaa niin monta kertaa, että on syytä käyttää tarkoitukseen sopivaa tietokoneohjelmaa. Ohjelma siis löytää taikaneliöön oikeat luvut, mutta jakajien avulla voidaan tulos tarkistaa myös käsin. Jos vaalialuejärjestelmä välttämättä halutaan, tämä huippumatemaatikkojen kehittämä erittäin tyylikäs menetelmä on epäilemättä paras. Ohjelma on vapaasti saatavissa Internetistä Augsburgin yliopiston sivuilta.
Toimikunnan kolmas malli on ns. "äänikynnysjärjestelmä".
Nimi on huono, koska menetelmä ei edellytä
äänikynnystä. Siinä äänet jaetaan ensin
koko maassa puolueitten kesken ja sitten vasta vaalipiirien kesken
(Einheitswahlkreis).
Oikeastaan kyse on vaalialuejärjestelmästä, jossa
koko maa on yhtenä vaalialueena. Tällainen malli on
käytössä
joissakin Saksan kunnallisvaaleissa, ainakin Ala-Saksissa. Se on
myös
ollut käytössä Suomen europarlamenttivaaleissa.
Vaalitoimikunta esittää tässäkin mallissa paikkojen jakamiseen Haren-Niemeyerin menetelmää, sekä valtakunnan tasolla että puolueitten välillä. Äänestysprosentti vaikuttaa tulokseen, mitä vaalitoimikunta pitää puutteena. Vaalitoimikunta ei kuitenkaan yritä pakottaa edustajapaikkoja vaalipiireihin niiden asukasluvun mukaan, vaikka se olisi mahdollista, ja pitääkin tätä sitten järjestelmän yhtenä huonona puolena. Toimikunnan ehdottama äänikynnys on 3%, mitä toimikunta pitää huonona puolena, koska se heikentää pienten puolueiden mahdollisuutta saada edustajia. Jos äänikynnys olisi ollut pienempi, toimikunta olisi varmaan pitänyt sitä puutteena, koska se lisäisi poliittisen kentän pirstoutuneisuutta.
Mielenkiintoista on, että jos tasauspaikkoja on tarpeeksi ja laskutapa on sama, niin tasauspaikkamallin tulos on aivan sama kuin äänikynnysmallin. Kummassakin mallissa puolueitten paikat määräytyvät koko maan suhteellisuuden perusteella. Äänikynnysjärjestelmässä puolueen paikat jaettaisiin vertauslukujen perusteella eri vaalipiireihin aivan samoin kuin tasauspaikat tasauspaikkajärjestelmässä. Kummassakin järjestelmässä tämä vertausluku perustuu vaalipiirissä saatuihin ääniin. Äänikynnysjärjestelmä on tasauspaikkamenetelmä, jossa kaikki paikat ovat tasauspaikkoja.
Kummallakin järjestelmällä voidaan joka
tapauksessa saada aikaan koko maan suhteellisuus ja vaalipiireissä
tapahtuvan ehdokasasettelun takia taata, että paikallisilla
intresseillä on myös edustus. "Poliittisen kentän
liiallisen pirstoutumisen" estämistä ne eivät takaa.
Siihen toimikunta suosittelee äänikynnystä.
Tässä yhteydessä on syytä pitää
mielessä, että Venäjällä 7%:n
äänikynnyksellä taattiin, että noin puolet
äänestäjistä ei saanut edustajia duuman
suhteellisilla vaaleilla valittuun osaan. Nykyinenkin 5%
äänikynnys karsii tehokkaasti.
Äänikynnyksellä on se ikävä puoli, että se on täysin mielivaltainen. Ruotsissa valittiin kristillisten käsityksen mukaan 4%:n äänikynnys, jotta vasemmistopuolue saattaisiin valtiopäiville, mutta kristilliset jäisivät ulkopuolelle (http://fcweb.kristdemokrat.se/ro/ledamoter/ingvar/motioner/%235296967). Tätä kirjoitettaessa Ruotsin pääministeri on juuri ehdottanut äänikynnyksen korottamista tai enemmistövaaliin siirtymistä, koska niukasti äänikynnyksen ylittänyt Ympäristöpuolue ei pyristelemättä niellyt Sosiaalidemokraattien yhteistyötarjousta, vaan tohti jopa vaatia ministerinpaikkaa ja neuvotella oikeiston kanssa.Vaalipiirien kokoa säätelemällä päästään samaan kuin äänikynnyksellä ja se on luontevampaa, jos vaalipiirit ovat luonnollisia alueita.
Pikkupuolueita pidetään vaarallisina, koska päätöksenteko hankaloituu, jos niidenkin suostumus tarvitaan päätöksiin, varsinkin jos niillä on vaa'ankieliasema, mikä saattaa johtaa epävakauteen. Epävakautta voidaan kyllä estää muillakin keinoilla kuin vääristämällä vaalitulosta. Sveitsissä esimerkiksi ministerit valitaan parlamentissa monivaiheisella enemmistövaalilla neljäksi kalenterivuodeksi (ja presidentti heidän joukostaan vuodeksi). Pikkupuolueet eivät silloin pysty hallituskriisillä kiristämään itselleen lisää valtaa. Suurempaa epävakautta ei ole ollut myöskään Alankomaissa, jossa 150 edustajan toisessa kamarissa on äänikynnyksenä 1/150.
Äänikynnystä ei mainita perustuslaissa, mutta äänioikeuden pitää olla yhtäläinen. Perustuslain puitteissa Manner-Suomessa voi olla 12 - 18 vaalipiiriä. Jos piirejä olisi 18, vaalipiirissä olisi keskimäärin 11,06 paikkaa, jolloin piileväksi äänikynnykseksi muodostuisi 8,29. Jos piirejä olisi 12, vaalipiirin keskikoko olisi 16,58 paikkaa ja äänikynnys olisi 5,69. Perustuslain laatijat ovat tuskin asiaa tästä näkökulmasta pohtineet, mutta voitaisiin väittää, että äänikynnys saisi vaihdella suurin piirtein näissä rajoissa, jotta äänioikeus olisi yhtäläinen. Se on huomattavan paljon korkeampi kuin ehdotettu lakisääteinen äänikynnys.
Vaalipiirien lukumäärästä voisi johtaa myös vaalipiirien koolle jonkinlaiset rajat, noin 11 - 17 paikkaa. Tästä ei niin kovin paljon poikkea alussa mainittu v. 1962 vaalipiirien koko, 9 - 20 edustajaa.
Lakisääteinen koko maassa oleva yhtäläinen äänikynnys on siinä suhteessa ikävämpi kuin piilevä äänikynnys, että se on helposti kovin jyrkkä. Saksassa puolueella on heti kolmisenkymmentä paikkaa, jos se selvittää kynnyksen. Jos pari kolmekin puoluetta on äänikynnyksen tuntumassa, voi tästäkin tulla turhaa epävakautta.
Toimikunta tutki myös Sainte-Laguën
järjestelmää, mutta ei havainnut kovin suuria eroja
D'Hondtiin verrattuna.
Toimikunnan mielestä sillä oli vähän poliittisen
kentän pirstoutumista edistävä vaikutus. Aivan kuin
toimikunta ei olisi tiennyt tai huomannut, että
järjestelmä
on tasapuolisempi kuin D'Hondt.
Vaalien suhteellisuuden arvioimiseen käytetään mm. irlantilaisen Michael Gallagherin kehittämää indeksiä, jossa verrataan vaalitulosta äänimääriin. Lasketaan kunkin puolueen prosentuaalinen osuus sekä äänistä että kansanedustajapaikoista. Indeksi perustuu prosenttiosuuksien erojen itseisarvoihin. Kunkin puolueen äänimäärän prosenttiosuudesta vähennetään paikkaluvun prosenttiosuus. Erotukset korotetaan neliöön, jotta päästään itseisarvoihin ja saadaan painotetuksi suuria eroja, ja lasketaan sitten kaikki luvut yhteen. Summa jaetaan kahdella (en tiedä miksi) ja tuloksesta otetaan neliöjuuri. Mitä pienempi luku sitä suhteellisempi vaali.
Seuraavassa kaava muodossa, jossa pystyn sen HTML:llä
esittämään. Lsq on Least Squares Index, vi on
kunkin puolueen äänimäärä ja si on
kunkin puolueen paikkaluku.
Olen laskenut eri järjestelmille suhteellisuusindeksin
vaalitoimikunnan tietojen perusteella.
Äänimääristä
puuttuu pikkuryhmiä, jotka eivät ole saaneet lainkaan
eduskuntapaikkoja. Tuloksessa Sainte-Laguë vaaliliitoin on mukana
KIPU. Tulos tuntuu epäilyttävän paljon suhteellisemmalta
kuin ilman vaaliliittoja, mutta en ole löytänyt tietoja,
joiden perusteella olisin voinut tarkistaa toimikunnan laskelmat,
enkä ole löytänyt omistani virhettä.
Todellinen vaalitulos: 2,55
Tasauspaikkajärjestelmä: 2,43
Vaalialuejärjestelmä: 1,74
Äänikynnysjärjestelmä: 1,31
Sainte-Laguë: 2,39
Sainte-Laguë vaaliliitoin:1,73
Vertailun vuoksi laskin paikkaluvut koko maan ollessa yhtenä vaalipiirinä ilman äänikynnystä ja sitten sen mukaisen suhteellisuusindeksin. Haren-Niemeyerin ja Sainte-Laguën laskutavoilla tulos oli paikalleen sama.
D'Hondt: 0,54
Sainte-Laguë: 0,30
Hare-Niemeyer: 0,30
Tästä näkee äänikynnyksen merkityksen.
Tasauspaikkamallissahan käytetään D'Hondtin laskutapaa
3%:n äänikynnyksellä ja äänikynnysmallissa
Haren-Niemeyerin laskutapaa 3%:n kynnyksellä. Ilman
äänikynnystä tulos on huomattavasti suhteellisempi.
Maan puolueitten määrää voi esittää Markku Laakson ja Rein Taageperan tehollisen puoluemäärän indeksillä. Luvun voi laskea äänten tai paikkojen perustella ja sitä on käytetty jopa alueitten etnisen koostumuksen mittarina. Indeksiä laskettaessa korotetaan puolueitten ääniosuudet (ei prosenttiosuudet) neliöön, lasketaan luvut yhteen ja otetaan summalle käänteisarvo. Indeksi antaa kokonaisluvun, jos äänet jakaantuvat tasan, esim. jos on neljä puoluetta, joilla on kaikilla neljäsosa äänistä, niin indeksi on 4. Neliöön korottaminen korostaa suurten puolueitten merkitystä. Seuraavassa kaava. (Neff) = effective number of parties.
Seuraavassa laskemani puoluemäärän
indeksit paikkaluvun perusteella. Suluissa on annettu
äänimäärän perusteella laskettu indeksi, joka
vaihtelee sen mukaan, onko toimikunnan laskelmassa Nuorsuomalaisten ja
KIPU:n äänimäärä. Pikkuryhmät puuttuvat
taas.
Sainte-Laguë: 5,10 (5,57)
Sainte-Laguë vaaliliitoin: 5,47 (5,56)
Todellinen vaalitulos: 5,15 (5,57)
Tasauspaikkajärjestelmä: 5,07 (5,57)
Vaalialuejärjestelmä: 5,13 (5,45)
Äänikynnysjärjestelmä: 5,22 (5,45)
Suomessa on siis tämän mukaan viisi ja puoli -puoluejärjestelmä. Jos lasketaan pikkupuolueiden äänimäärät mukaan ja ryhmitellään 21734 ääntä "muihin", niin äänestäjäkunnassa on 5,70 puoluetta.
Koko maan ollessa yhtenä vaalipiirinä ilman
äänikynnystä indeksille tulee seuraavat arvot:
D'Hondt: 5,47
Sainte-Laguë: 5,60
Hare-Niemeyer: 5,60
Vaalitoimikunnan tavoite, lisätä suhteellisuutta ja estää poliittisen kentän pirstoutuneisuus, on selvästi ristiriitainen.
Balinski, Michel (2002) «Une «dose»
de proportionnelle: Le système électoral mexicain.»
Pour la Science, Avril 2002, 58-59.
Balinski, Michel L.- Young, Hobart Peyton (1982). Fair
Representation, New Haven: Yale University Press
Uusi painos: http://www.brook.edu/dybdocroot/press/books/fair_representation.htm
Carnal, Henri – Hans Riedwyl
(1982) Wahlkreisverbandsarithmetik. Universität Bern, Institut
für Mathematische Statistik und Versicherungslehre, Technischer
Bericht No. 8.
Iso Tietosanakirja 1938, hakusana "suhteelliset vaalit"
Tietosanakirja 1916, hakusana "suhteelliset vaalit"